Varza calita a bunicii

Varza calita 1

Fiindca butoiasul de varza este aproape plin,… fiindca este iarna inca si mie imi este dor de mancarurile bunicii (mama-mare cum ii spuneam eu), putin cu ajutorul mamei, am incercat reteta ei de odinioara de varza calita…Eu de obicei, o fac un pic mai altfel. Dar bunica o facea buna, buna cu muulta carne si grasime, pentru ca varza murata „inghite” grasimea, cu muulta ceapa…si la foc foarte mic. Imi aduc aminte de vorbele ei de cate ori ii laudam mancarea: „Mama, mancarea buna se face cu muulta ceapa, la foc foarte mic si muulta rabdare si drag”. Asa ca…va previn…Este o mancare doar pentru gurmanzi si pofticiosi, in nici un caz nu este adresata celor care tin diete de orice fel. Chiar este o bunaciune, daca va tenteaza si va face pofta, nu trebuie decat sa incercati si voi, sa vedeti ca imi veti da dreptate…Mai ales ca este sezonul acestui preparat…Imi spunea cineva odata ca „varza calita parca aluneca singura pe gat”…dar sa o gustati pe aceasta…

 Ingrediente

  • 3 verze murate (de marime medie)
  • 1- 1,3 kg carne proaspata de porc (eu am avut antricot intreg – cu tot cu grasime si o palma de fleica mai grasa)
  • 4 cepe mari
  • 8 – 10 rosii (sau 2-3 linguri pasta rosii, dupa preferinta)
  • 5-6 catei de usturoi
  • ½  ardei gras rosu (eu am avut portocaliu)
  • 1 lingurita cimbru, marar uscat (frunze, tulpina, inflorescenta cu seminte)
  • 1 legatura marar proaspat
  • 2-3 frunze dafin, piper boabe
  • sare, piper macinat, boia dulce (dupa gust, varza fiind deja sarata)

Varza calita 2.2

Mod de preparare

  • Se spala bine carnea si se portioneaza in bucati, dupa preferinta.

  • Se separa partea mai grasa si se taie in bucatele mai mici (ca pentru jumarele).

  • Se curata,  se spala, ceapa si ardeiul si se taie julien.

  • Se spala rosiile, se decojesc si se taie feliute subtiri.

  • Se curata usturoiul si se taie in jumatate.

Varza calita 3.2

  • Intr-o cratita se pun cam doua treimi din bucatelele de carne cu grasime mai multa (jumarelele) impreuna cu ceapa si ardeiul taiate si o cescuta de apa fiarta. (Se pune apa pentru a nu se lipi bucatelele de grasime, iar ceapa sa nu se prajeasca, doar sa se caleasca).

  • Peste ceapa si bucatelele de grasime se adauga frunzele de dafin si boabele de piper si se tin pe foc mic (acoperite cu capac) pana se topeste grasimea. Cand este gata se da de pe foc, deoparte.

  • In acelasi timp, bucatile de carne se pun intr-o alta cratita cu restul bucatelelor de grasime si se lasa la prajit intorcandu-le cu grija sa nu se lipeasca.

  • Cand carnea s-a rumenit putin, se adauga 1 ceasca de apa fiarta si se lasa la foc mic, cu capac, sa fiarba, pana se inmoaie carnea. Cand este gata, se da la o parte de pe foc.

  • Intre timp se taie varza murata fideluta subtire, eliminand cotoarele. (Daca varza este prea sarata, acra, se lasa putin intr-un vas cu apa rece si apoi se stoarce bine).

  • Peste ceapa calita se adauga treptat varza taiata si se caleste la foc potrivit, pana se inmoaie putin varza.

  • Dupa ce varza s-a calit, se aseaza frumos in cratita si se pregateste pentru a fi bagata la cuptor: se pun rosiile (pasta de rosii), carnea, usturoiul, mararul uscat, o parte din mararul verde cimbrul, boiaua dulce si, dupa caz si gust se asezoneaza cu sare si piper.

Varza calita 4.2

  • Se da cratita la cuptor acoperita cu folie alimentara de aluminiu pentru circa 1 ora, la temperatura de cca 200°C,  din care ultimele aprox. 15 minute se inlatura folia, pentru ca varza sa se rumeneasca putin.

  • Cand varza este gata se presara inca putin marar verde tocat pe deasupra.

Varza calita 5

Pofta buna!

6 gânduri despre „Varza calita a bunicii

    • Ei, haide Laurentiu, odata la nu stiu cat timp merita sa-ti satisfaci pofta cu o mancare „generoasa”…Sau, poti sa mananci o portie zdravana de varza si mai completezi cu ceva pana la cele 2500 calorii, cat ai nevoie probabil in cazul tau (ca faci miscare, nu?)…Iar, eu…bucatarul, in general nu prea mananca, doar gusta. Eu ma satur vazandu-i pe ai mei incantati de mancarea pe care o fac…

      Apreciază

  1. Tot asa o facea si bunica mea, dar fara usturoi, exceptionala, oricat m-as munci si oricata carne as pune, cum o facea mamare, nu-mi iese si nici nu cred ca o sa-mi iasa vreo data. Cred ca mai era si farmecul ei, felul in care imi povestea cum a facut mancarea, ma facea s-o mananc cu mare pofta. (atunci eram tare sclifosita si mamare, cu varza ei, cu sarmalele si cu inca cateva bucate, avea o mare victorie!)

    Apreciază

Lasă un răspuns

