Tort de ciocolata (1)

Tort ciocolata 1

Acest tort minunat l-am facut pe la sfarsitul anului trecut, pentru ziua de nastere a unuia dintre nepotii mei, care este innebunit dupa torturile de ciocolata. Tortul acesta, cu mici modificari (adica muulta ciocolata) l-am repetat si de Craciun si a iesit o minunatie. (Poate, candva, cat mai curand va voi arata si tortul de la Craciun.)  Nu stiu cand am sa-l mai fac, pentru ca imi doresc sa pregatesc si altceva, o reteta noua…si…mai imbunatatesc, mai adaug un ingredient, mai scot cate ceva…Asa ca…Nu am fotografii bune, sunt doar cateva fotografii pe care le-am selectat din timpul mesei. (Fotografiile din sectiune nu sunt reprezentative, deoarece nu l-am taiat frumos). Dar…va garantez ca, gustul acestui tort este minunat.

Am fost incantata de rezultat, mai ales ca a fost ceva improvizat pe moment. Vreau sa va impartasesc si aceasta reteta pentru ca a avut un succes nebun. Este un tort gustos, fin, rafinat, cu puternica aroma de ciocolata… un desert de vis…

 Ingrediente

BLAT:

  • 4 oua
  • 250 gr. zahar
  • 250 ml lapte
  • 1 pachet unt/ margarina
  • 70 gr. cacao
  • 150 gr. ciocolata neagra/amaruie/ lapte (dupa preferinta; eu am folosit 1/2 neagra si 1/2 cu lapte)
  • 200 gr. faina
  • 1 plic praf de copt
  • 1 plic zahar vanilat
  • 1 lingurita esenta rom
  • 100 gr alune nesarate prajite

CREMA  DE CIOCOLATA 1:

  • 10 galbenusuri
  • 10 linguri zahar farin
  • 3- 4 linguri cacao (cacao neagra)
  • 1 pachet si jumatate unt
  • 2 plicuri zahar vanilat

CREMA  DE CIOCOLATA 2 (GANACHE):

  • 500 ml frisca lichida
  • 300 gr ciocolata neagra/amaruie/ lapte (dupa preferinta; eu am folosit 1/2 neagra si 1/2 cu lapte)
  • 1 fiola esenta rom

PT. INSIROPAT  TORTUL:

  • 4 plicuri cappuccino ciocolata
  • 3-4 lingurite zahar
  • lichior cu aroma de ciocolata

Mod de preparare

BLATUL:

Intr-o tavita se pun alunele nesarate si se prajesc putin in cuptor. Alunele prajite se taie, sau se sfarama usor, la dimensiunea unui bob de orez mai mare.

Se pun pe foc mic, intr-un vas, amestecand usor pana se incorporeaza, urmatoarele ingrediente: zaharul, laptele, untul/margarina si cacaoa.

Dupa ce compozitia s-a omogenizat, se adauga ciocolata rupta in bucati, zaharul vanilat, esenta de rom si se amesteca bine pana se dizolva ciocolata. Dam de o parte de pe foc si lasam compozitia sa se raceasca. (Intre timp, putem taia alunele).

Dupa ce compozitia s-a racit adaugam rand pe rand ouale, faina amestecata cu praful de copt si la sfrsit, alunele prajite. Se amesteca bine, pana se omogenizeaza toate ingredientele.

– Se imbraca forma de tort cu fund detasabil (Diam 23) cu hartie de copt, sau dupa varianta clasica (unsa cu grasime si tapetata cu faina) si se toarna in ea aluatul de blat.

– In cuptorul incins in prealabil, se introduce blatul de tort si se coace la o temperatura de 180°C, aproximativ 40 minute (in functie de cuptor), pentru verificare, facandu-se totusi „testul cu scobitoarea”.

– Cand blatul este copt, se scoate din cuptor si se lasa la racit in forma.

CREMA DE CIOCOLATA 1:

– Se freaca foarte bine cu mixerul cele 10 galbenusuri cu zaharul farin care se adauga treptat.

– Se adauga cacaoa si se freaca in continuare pana se omogenizeaza.

– Compozitia rezultata se fierbe la baie de aburi pana se topeste zaharul si devine ca o smantana groasa.

– Cand este gata, crema se da la racit.

– In acest timp se freaca bine untul. Peste crema racita se aduga putin cate putin untul frecat, mixand bine, pana ce crema devine spumoasa si fina.

 CREMA DE CIOCOLATA 2 (GANACHE):

– Intr-o cratita se toarna frisca si se pune la fiert (Nu trebuie sa fiarba!).

– Cand frisca incepe sa fiarba, se da la o parte de pe foc si se adauga ciocolata rupta bucatele. Se lasa cateva minute si apoi se amesteca cu un tel, pana cand crema devine densa si omogena. Se lasa la racit si apoi se baga la frigider pentru cateva ore bune (minim 3-4 ore). Este bine sa ramana peste noapte.

– Dupa ce a stat suficient la rece, crema este gata de pregatit. Se freaca cu mixerul la viteza mare cca 10 minute, pana devine usoara, pufoasa si cremoasa.

 PT. INSIROPAT  TORTUL:

  • Intr-o cana, se prepara un „strong cappuccino” din cele 4 plicuri de cappuccino de ciocolata, 3-4 ligurite zahar( depinde cat de dulce va place) si apa fierbinte. Se lasa sa se raceasca bine.

ASAMBLARE:

– Dupa ce s-a racit blatul, se scoate din forma, se indeparteaza cu grija hartia de copt si se taie in trei parti egale, niveland cu grija ultima foaie, deasupra (unde este posibil sa creasca inegal).

– Se insiropeaza blatul foarte putin, turnand cu ajutorul unei lingurite, din loc in loc, alternativ,  lichior cu aroma de ciocolata si cappuccino.

– Peste primul blat care se insiropeaza cel mai putin, se intinde din belsug crema de ciocolata Ganache,  urmeaza blatul al doilea care se insiropeaza putin, crema de ciocolata 1, ultimul blat care se insiropeaza si el.

– Eu am imbracat tortul cu crema de ciocolata 1 si l-am ornat cu crema Ganache si o glazura alb-negru de la dr. Oetker.

– Pe margine am pus fulgi de migdale prajiti putin.

– Asamblarea si ornarea tortului este orientativa, fiecare poate face dupa plac, dorinta, sau inspiratia de moment.

Succes si …sa aveti pofta!

Tort ciocolata 2

Nota:

-Eu am dorit o crema de ciocoloata Ganache mai usoara, sa faca contrast cu concentratia blatului si a cremei de ciocolata 1, de aceea am batut-o mai mult cu mixerul, pana a devenit mai pufoasa si s-a mai deschis la culoare.

-Daca doriti o crema Ganache mai densa si mai matasoasa, mai inchisa putin la culoare, se bate mai putin cu mixerul.

-O alta solutie pentru o crema Ganache mai concentrata (eu nu am dorit asa, am sa va arat alta data o reteta cu o astfel de crema, tortul de la Craciun), ar fi , sa puneti in parti egale frisca lichida si ciocolata negra si sa adugati si un pic de unt (cca 50 gr). Este doar alegerea fiecareia.

-De data asta mie mi-a mai ramas crema Ganache pe care ai mei au savurat-o mai tarziu cu fructe. 

Lasă un răspuns

