Vita in sos picant

Vita in sos picantCa in fiecare zi de luni, imi este destul de greu sa ma hotarasc ce mancare sa prepar. Duminica, la cina, am pregatit muschi de manzat la gratar cu salata verde si cartofi „natur”. Deoarece friptura nu s-a consumat toata, iar reincalzita, nu mai are savoarea si gustul initial, m-am gandit sa o valorific in vreun fel, orientandu-ma rapid cu ce mai aveam prin frigider, mai ales ca timpul meu pentru pregatirea cinei din seara aceasta a fost unul limitat. Imi doream ceva simplu si foarte usor de gatit. Asa ca am pregatit carne de vita in sos picant, sau un fel de „Boeuf Bourguignon”, numai ca eu nu am pus morcovi, bacon si faina. Am o problema cu morcovii, in mancare, v-am mai spus: ai mei mofturosi nu prea ii prefera. Cu carnea de vita este o poveste destul de lunga, poate, cand o sa am mai mult timp la dispozitie, am sa va povestesc cateva dintre secretele alegerii si pregatirii ei, pe care si eu le-am cules de pe la altii, mai priceputi. Dar, sa nu ma mai lungesc si sa va povestesc cum am preparat eu din niste resturi de friptura (se poate face, evident, din carne proaspata de vita), o cina minunata pentru patru persoane, adica aceasta vita in sos picant, pe care am savurat-o alaturi de o mamaliguta calda si a fost ceva bun, bun si foarte satios…

 Ingrediente

  • aprox 300 gr rest de friptura din muschi de vita (evident se poate face cu carne  proaspata de vita, aprox. 500 gr)
  • cca. 200 gr ciuperci deshidratate (hribi, galbiori, ghebe)
  • 4-5 rosii
  • ½ ardei gras rosu
  • 5-6 catei de usturoi
  • 1 ceapa ( eu am pus doua cepe mici rosii)
  • 1 pahar de vin rosu
  • 2 linguri ulei
  • 1-2 linguri pasta rosii/ ardei
  • 1-2 foi dafin
  • piper boabe
  • 1 lingurita rasa boia iute/chili (dupa gust si preferinta)
  • 1 lingurita boia dulce
  • ½ lingurita cimbru uscat
  • marar,  patrunjel verde (dupa gust)
  • sare, piper (dupa gust)

Vita in sos picant 2

Mod de preparare

– Se taie carnea in bucati mai mici, dupa preferinta (daca preparati cu carne proaspata se spala bine inainte; eu doar am taiat-o, fiind rest de friptura).

– Se curata,  se spala, ceapa si ardeiul si se taie in cuburi mici.

– Se spala rosiile, se decojesc si se taie in cuburi.

– Se curata usturoiul si se toaca nu foarte marunt.

– Intr-o cratita se pune uleiul si ceapa si se lasa pe aragaz, la foc mediu. Cand ceapa devine putin sticloasa se adauga ardeiul si se soteaza cateva minute.

– Peste ceapa si ardeiul sotate se adauga bucatile de carne de vita, cateva boabe de piper, 1-2 frunze de dafin, sare, se adauga apa fiarta (daca aveti supa de vita, ar fi mai bine)  pana se acopera carnea (chiar un pic peste) si se lasa sa fiarba inabusit (acoperita cu un capac), la foc potrivit. (Deoarece friptura mea fusese „medium rare”, eu am lasat-o la fiert cca trei sferturi de ora la foc mic, caci intre timp am avut si alta treaba de facut).

– Cand carnea s-a inmuiat suficient se adauga ciupercile, se lasa cca 15 minute la fiert, apoi se adauga vinul rosu si rosiile.

– Dupa ce s-au fiert rosiile se completeaza cu pasta de rosii (pentru a lega putin sosul), ardeiul boia dulce si iute, cimbrul, piperul macinat si usturoiul si se lasa sa mai dea vreo doua – trei clocote.

– Cand sosul este aproape gata se mai condimenteaza cu sare si piper (dupa dorinta), iar cand se da la  o parte de pe foc, se presara verdeata proaspat tocata.

– Vita in sos picant se poate servi cu mamaliguta (cum am facut noi), cu garnitura de orez, paste, piure de cartofi, etc,…sau, dupa pofta si dorinta fiecaruia.

Vita in sos picant 3 Vita in sos picant 4

Pofta buna!

 Nota:

Evident ca, in situatia in care carnea este proaspata, operatiunile de pregatire sufera cateva mici modificari: se prajeste putin in ulei carnea pana prinde o crusta usoara pe ambele parti, se aduga apoi ceapa si ardeiul care se calesc usor…iar restul este identic.

Ciupercile uscate au un mare avantaj: prin uscare aroma se concentreaza, devine un parfum inconfundabil de padure reavana, pamant si locuri tainice. Pentru a face mancaruri sau garnituri, ciupercile uscate trebuie rehidratate; nu aruncati apa in care le-ati pus, folositi-o cu toata increderea – e plina de gust si saruri minerale. 

Lasă un răspuns

