Ciorbă de dovlecei cu ”lapte”

Ciorba de dovleciu cu lapte 1Prima dată am mâncat această minunăție de ciorbă acum vreo douăzeci și un pic de ani, la scurt timp după ce m-am căsătorit. A fost „dragoste la prima degustare”, deși, prin partea de sud a țării, de unde provin eu, nu prea se găteau ciorbele ”drese” cu smântână/lapte bătut/iaurt. Aceasta, este o ciorbă tradițională familiei soțului meu, din zona Muscelului. Denumirea ei, din partea locului de ”ciorbă de dovlecei cu lapte”, provine de la faptul ca oamenii își pregătesc în casă laptele bătut, din lapte proaspăt de vacă, iar această ciorbă se face de fapt, cu lapte bătut foarte gras. Eu am adaptat-o și o fac ori de câte ori se poate, în orice anotimp, fiind extrem de bună, aromată, sățioasă și…exceptând poate, cantitatea mare de smântână/ iaurt gras pe care le pun, este și foarte sănătoasă…doar este o ciorbă numai de legume. Pe același principiu de preparare, cu smântână/ iaurt, eu pregătesc în casă și se consumăm cu foarte mare plăcere, poftă și rapiditate ”ciorbe cu lapte” din varză albă, ștevie, lobodă (primăvara), fasole păstăi…Un mic secret al acestor ciorbe este mărarul: foarte mult mărar, atât verde, cât și uscat (mai ales, semintele de mărar uscat)…Vă invit cu plăcere să încercați această ciorbă musceleană, care, chiar dacă nu vă îmbie prin aspect, este extrem de gustoasă și sățioasă.

Ingrediente

  • aprox. 800 gr dovlecei ( eu am folosit dovleceii puşi de mine în această toamnă în congelator – curaţaţi şi tăiaţi)
  • 1- 2 morcovi
  • 1 ceapă
  • ½ ardei gras roşu
  • 1 păstârnac
  • 1/2  rădăcină pătrunjel
  • ¼ rădăcină ţelină
  • 2-3 linguri pastă de roşii (de obicei folosesc 3-4 roşii, dar acum nu am avut)
  • 350 – 400 gr iaurt 4,1%
  • 250 – 300 gr smântână 15%
  • 2 gălbenușuri de ou
  • 2- 3 linguri ulei
  • 1 legătură mărar verde
  • mărar uscat (beţe, seminţe, inflorescenţă)
  • sare (după gust)

Ciorba de dovlecei cu lapte 2

Mod de preparare

– Se curăţă şi se spală toate legumele.

– Se taie cubuleţe morcovii, ceapa, ardeiul gras, păstârnacul, pătrunjelul, ţelina (eu am lăsat o parte din legume şi în bucăţi mai mari, doar pentru gust,…şi…ca de obicei, pentru mine, deoarece cei din familia mea nu prea agreează foarte mult zarzavat tăiat în ciorbă).

– Dacă puneţi roşii, acestea se decojesc şi se taie cubuleţe.

– Într-o oală se pun toate legumele, mai puţin roşiile (dacă aveţi) şi dovleceii, cu 2-3 linguri de ulei şi se lasă puţin să se călească.

– Când legumele au început să-şi schimbe puţin culoarea şi să sticlească, se sărează, se pune  mărarul uscat (bețe, semințe, inflorescență, care se scot când ciorba este gata) și se adaugă treptat cca 1,5-2,0 l apă fiartă și se lasă la foc potrivit să fiarbă acoperit (cu capac), până zarzavaturile sunt aproape fierte.

– Între timp, se spală, se curăță dovleceii și se taie în bucăți potrivit de mari (după preferința voastră; dacă îi tăiați însă foarte mici, riscați să se sfărâme la fiebere).

–  Când zarzavaturile sunt aproape fierte, se adaugă dovleceii și se lasă să mai fiarbă acoperit (cu capac) aprox. 10-15 minute, după care se pun roșiile tăiate sau pasta de roșii. Se lasă să fiarbă câteva minute, pînă se înmoaie roșiile.

– În acest timp, se amestecă cele două gălbenușuri de ou cu un praf de sare, cu iaurtul, smântâna și se omogenizează bine.

– Se dă focul mai mic, se potrivește de sare și se toarnă cu grijă amestecul omogen de ou cu smântână/ iaurt în ciorbă, mestecând continuu  și se lasă să mai dea un clocot, două, pâna când ciorba este gata.

– Se presară mărarul verde, proaspăt tocat și se ține oala acoperită cu capacul pentru câteva minute.

 Ciorba de dovlecei cu lapte 3

Ciorba de dovlecei cu lapte 4

Pofta buna!

 Notă:

-Ciorba de dovlecei cu lapte trebuie să fie o ciorbă ”groasă”, densă, deoarece are o cantitate destul de mare de dovlecei.

-După cum ați observat, mie la ciorbă (indiferent de tipul ei) îmi place să pun multe și felurite legume.Fiecare își poate adapta rețeta după gust și preferință.

4 gânduri despre „Ciorbă de dovlecei cu ”lapte”

Lasă un răspuns

