Supă de găină, cu găluște de griș

Supa de gaina, cu galuste de gris 1De fapt,…găina mea este un cocoș zdravăn, de aproape 4 kilograme, adevărat, de curte, pe care l-am primit de la niște prieteni din provincie. Soțul meu este înnebunit după supa adevărată, supă din pasăre de curte, de la țară. Este o supă zdravănă, extrem de gustoasă, hrănitoare, bună pentru zilele astea friguroase de afară. Nici nu se compară ca gust și concentrație cu supa de ”pui din supermarket”. Cocoșul meu de curte, are avantajul că este destul de tânăr, nu a fost lăsat precum găina să ”îmbătrânească”. Are carnea puțin mai închisă la culoare și mai ațoasă decât găina, dar compensează infinit la gust. Am avut mare noroc cu cocoșul acesta al meu, căci ne-a fost trimis tăiat, jumulit, pârlit…tot tacâmul. Adică nu a mai trebuit decât să-l spăl și să îl proporționez pentru a-l găti: am pus deoparte, la congelator (așa frumos, cu etichetă) pulpele și pieptul, iar restul ”măruntaielor”, cum le zic eu, le-am împărțit în două; dintr-o parte am făcut această supă, iar din cealaltă parte voi face o ciorbă acră altădată. Cu gust de carne ”adevărată”, cu multe și felurite legume, cu găluște pufoase din griș, a ieșit o supă pe cinste, super bună, delicioasă, hrănitoare, concentrată și foarte sățioasă. Să vă povestesc și vouă cum:

Ingrediente

Pentru SUPĂ:

  • carne găină/cocoș de curte (carcasă, aripi, picioare, căpățână, etc – sau, după preferință)
  • 2 morcovi
  • 1 ceapă
  • 1 ardei gras
  • 2 bucăți păstârnac
  • 1  rădăcină pătrunjel
  • ½  rădăcină ţelină
  • 2 cartofi
  • ½ legătură pătrunjel verde
  • ½ legătură țelină verde
  • 8-10 boabe piper
  • sare (după gust)

Pentru GĂLUȘTE:

  • 2 ouă
  • 10-12 lingurițe griș (depinde de mărimea ouălelor)
  • 2 lingurițe ulei
  • sare, piper măcinat (după gust)

Supa de gaina, cu galuste de gris 2

Mod de preparare

– Se curăță foarte bine, se spală carnea și se porționează, după preferință.

– Se curăţă şi se spală toate legumele.

– Într-o oală mare se pune carnea la fiert cu apă rece și puțină sare, având grijă ca atunci când începe să fiarbă, să luăm toată spuma. După ce am spumuit-o foarte bine, acoperim oala și lăsăm să fiarbă la foc mic. (Găina de curte fierbe mai greu, de aceea eu recomand să folosiți oala de presiune, dacă aveți).

– Când carnea este pe jumătate fiartă se adugă toate legumele întregi, pe rând, rădăcinoasele, ceapa, ardeiul și la sfârșit cartofii. (Eu, după ce am spumuit bine supa, am lăsat-o  să fiarbă la foc normal vreo 15 minute după care am pus-o la oala de presiune împreună cu legumele întregi, mai puțin cartofii –  pe care i-am fiert ulterior și am lăsat-o la presiune cca 40 minute…doar era cocoș de curte, nu?)

– După ce carnea și legumele sunt fierte, se scot din oală, se pun separat într-un alt vas și se strecoară supa.

– Între timp se pregătesc găluștele: se bat spumă tare albușurile de ou cu un praf de sare, se adaugă treptat o parte din griș ”în ploaie”, amestecându-se încet cu o furculiță, cu mișcări circulare de jos în sus, se adaugă gălbenușurile pe rând, la fel și uleiul și apoi se presară restul de griș, până devine o compoziție omogenă și consistentă.

– Oala cu supa strecurată se pune din nou pe foc, dacă este cazul, se completează cu apă fiartă, se pun boabele de piper și se sărează după gust.

– Când supa este aproape de punctul de fierbere (nu trebuie să clocotească), se pun găluștele de griș cu ajutorul unei lingurițe, care se înmoaie în apă rece, înainte de fiecare gălușcă formată (pentru a luneca ușor gălușca din linguriță).

– După ce s-au preparat toate găluștele, supa se mai ține pe foc mediu, acoperită cu capac, până găluștele se fierb, plutesc la suprafață și se fac pufoase.

– Când supa este gata se presară pătrunjelul și țelina verde, proaspăt tocate și se ține oala acoperită cu capacul pentru câteva minute.

– Când serviți supa cu găluște, după preferință, puteți adăuga carnea dezosată și zarzavatul (morcovi, cartofi) puse deoparte, pe care le tăiați tot după cum doriți. Dacă nu, le puteți folosi la altceva, piure de legume, pilaf, etc.

Supa de gaina, cu galuste de gris 3

Supa de gaina, cu galuste de gris 4m

 Poftă bună!

  Notă:

-Din cantitățile indicate pentru găluște vă ies cca 15 găluște mari. Cantitatea de griș depinde, în general, de mărimea ouălelor.

-Când pregătiți găluștele încercați mai întâi una. Dacă se întâmplă ca gălușca să se disperseze în supă, mai adăugați puțin griș.Dacă, din contră, este prea tare, nu vă speriați: picurați din când în când câte un strop de apă rece pe fiecare gălușcă și lăsați-le să fiarbă puțin timp, acoperite cu un capac, după care repetați operațiunea, până când găluștele devin pufoase.

– Când puneți găluștele în supă, aceasta nu trebuie să clocotească, pentru ca găluștele să nu se întărească brusc.

 

10 gânduri despre „Supă de găină, cu găluște de griș

Lasă un răspuns

