Prăjitură cu gem (de caise) și bezea

Prajitura cu gem si bezea (Nuta) 1Coperta Prajitura NutaÎncă o rețetă din dragul și valorosul meu caiet vechi cu rețete…O am de la o vecină, din orașul dunărean al copilăriei și adolescenței mele, sau mai simplu, o am de la tanti Nuța. Am încercat să fac o fotografie a paginii respective, cu rețeta scrisă de mine acum 27 de ani, din caiețelul meu pătat și destul de șifonat de atâta răsfoire. Am vrut să o denumesc ”prăjitură Nuța”, dar m-am gândit că asta nu spune nimic și de aceea i-am pus numele după ce conține. Prăjitura aceasta este foarte simplu de făcut, nepretențioasă și tare bună. Aromele de vanilie, lămâie, caise explodează în gură odată cu prima mușcătură, când zdrobim nuca puțin prăjită într-un strat generos de bezea și aluat fraged și aromat. O prăjitură savuroasă în modestia ei. Potrivită în orice moment, fară stil și fason deosebit…doar o simplă și delicată prăjitură cu gem și bezea:

 Ingrediente

  • 1 pachet unt/ margarină (250 gr)
  • 500 gr zahăr farin
  • 5 ouă
  • 300 gr făină
  • 2 plicuri zahăr vanilat
  • coaja rasă de la ½ lămâie (opțional)
  • 1/2  borcan gem ( de preferat gemul de caise)
  • decor:  nucă măcinată, ciocolată rasă (după preferință)

Mod de preparare

– Se încălzește cuptorul la 180°C.

– Se separă gălbenușurile de albușuri pentru patru ouă.

– Într-un castron se freacă bine untul/ margarina cu 250 gr zahăr și un plic de zahăr vanilat.

– După ce zahărul s-a dizolvat (”nu se mai simte”), se adaugă pe rând cele 4 gălbenușuri, mestecând încet și continuu, iar la sfârșit se pune ultimul ou întreg.

– După ce ultimul ou a fost foarte bine incorporat se adaugă făina în ploaie, amestecându-se în continuare până rezultă un aluat mai consistent și omogen (un pic mai gros ca la chec).

– Compoziția se toarnă și se nivelează uniform într-o tavă de aragaz tapetată cu ulei/ unt/ margarină și făină, se bagă în cuptorul încins și se coace cca 20-25 minute (depinde de cuptor).

– Între timp se bat bine cele patru albușuri cu 250 gr zahăr farin și un plic de zahar vanilat, până ce bezeau devine densă.

– Când compoziția este aproape coaptă, se scoate tava din cuptor, se unge cu un strat subțire de gem, se întinde bezeaua, se presară nuca măcinată (nu foarte fin) și se dă iarăși la cuptor pentru cca 10 minute, până când bezeaua se întărește puțin.

– Optional, după ce prăjitura se scoate din cuptor, se poate rade deasupra ciocolată.

– Se taie prăjitura cât este încă puțin călduță.

Prajitura cu gem si bezea (Nuta)2

 Prajitura cu gem si  bezea (Nuta)3Să aveți poftă!

6 gânduri despre „Prăjitură cu gem (de caise) și bezea

    • Buna, Ama!
      Eu nu am adaugat nici un „agent de crestere” la aceasta prajitura, iar tava folosita are dimensiunile 35cmx30cm. Te asigur ca aceasta prajitura iese foarte pufoasa si fara acest ingredient. Daca preferi prajiturile „mai inalte”, poti folosi in acest caz o tava putin mai mica…Toate cele bune si…mult succes, draga mea!

      Apreciază

Lasă un răspuns

