Tort de nuci

Tort de nuci 1M-am tot gândit anul acesta ce tort să-i fac soțului meu de ziua lui și mi-am adus aminte că i-a plăcut foarte mult un tort pe care l-am mâncat la niște dragi prieteni, acum vreo doi ani, de revelion. Am pus mâna pe telefon și am sunat-o pe buna și draga mea prietenă și i-am cerut această rețetă și permisiunea de a o posta pentru voi, fiind un tort de familie.  Parcă nu mi-a ieșit chiar ca al ei, dar cu siguranță data viitoare îl voi face mult mai bine.

Așa cum am spus este un tort minunat pe care l-am făcut pentru prima dată. Știu că nu este normal să pregătești ceva în premieră la un eveniment deosebit, mai ales dacă ai și musafiri. Eu am riscat puțin, a doua oară aș mai aduce câteva îmbunătățiri, pentru că știu acum ce mai trebuie făcut,…dar asta este…Până la urmă, a ieșit un tort extraordinar, savuros, cu gust pronunțat de nuci și miere, ușor acrișor, cu aromă de caisă, pufos și delicios. Cu siguranță îl voi mai face, m-am gândit, că poate sub forma unei prăjituri…

Pentru că, zău, acest tort merită toată atenția. Deși pare complicat, în realitate este destul de simplu de făcut și destul de economic. Este un tort foarte ușor, răcoritor, recomandat mai ales celor mici, dar și celor mari care sunt amatori de nucă multă, frișcă și gem de caise. Este un deliciu, noroc că am apucat să fac fotografii înainte, pentru că a dispărut foarte repede. Chiar a avut un succes nebun, nesperat pentru mine, care am fost puțin nemulțumită că nu mi-a ieșit așa cum doream. Am să vă spun și vouă rețeta cum am primit-o și  exact cum am făcut eu.

 Ingrediente

Pentru FOI/ BLATURI DE TORT( 5-6 bucăți):

  • 3 ouă
  • 250 gr zahăr tos
  • 3 linguri miere de albine
  • 1 linguriță de bicarbonat
  • 100 gr nuci măcinate
  • cca 500 – 600 gr făină
  • un vârf cuțit sare

Tort de nuci 16

 Pentru CREMĂ:

  • 1 kg frișcă naturală
  • 200 gr zahăr farin (sau după gust)
  • 250 gr nuci măcinate
  • 1 borcan gem caise
  • 1 plic zahăr vanilat

Tort de nuci 17

Pentru  DECORARE  CU NUCI  PRALINATE – KRANTZ(opțional):

  • 1 cană zahăr tos
  • 1 cană nuci
  • 200 gr frișcă naturală
  • 50 gr zahăr (sau după gust)

Mod de preparare

FOILE/ BLATURILE DE TORT:

– Se bat ouăle cu un praf de sare, apoi se adaugă treptat zahărul, zahărul vanilat și se amestecă foarte bine împreună până nu se mai simte zahărul.

Tort de nuci 18

– Se adaugă mierea, bicarbonatul stins (cu puțină zeamă de lămâie sau oțet), nucile și se amestecă până se incorporează toate.

Tort de nuci 19

– La sfârșit se adaugă făina treptat și se omogenizează până va rezulta o cocă tare, care nu se mai lipește. Dacă este cazul se mai poate adăuga făină.

Tort de nuci 20

– Se învelește coca rezultată cu folie alimentară și se lasă la rece cca 1 oră, fiind mult mai ușor de prelucrat, deoarece este puțin lipicioasă .

– După o oră, se pregătește blatul de lucru/ planșeta, se așează hârtia de copt de mărimea tăvii, se presară făină, se împarte coca în 5 părți egale și se întind pe rând, 5 foi subțiri, care se decupează în formă de cerc după o formă de tort rotundă, de dimensiunea dorită (22-24 cm). (Mie mi-au ieșit 6 foi, a șasea foaie rezultând din resturile de la celelalte 5 foi, în urma decupării formei rotunde).

Tort de nuci 21

– Se pregătesc toate blaturile de tort și se lasă pe hârtia de copt. Deoarece coca este puțin sfărâmicioasă și lipicioasă este mult mai ușor să le puneți pe fundul tăvii de copt, unde se vor coace.

– Foile/ blaturile se coc pe fundul tăvii, în cuptorul preîncălzit la cca 180°C, aproximativ 8-10 minute fiecare, până devin ușor aurii. (Este bine să lucrați cu două tăvi).

– Când sunt coapte, se scot din cuptor și se lasă să se răcească separat. Se vor suprapune numai după ce s-au răcit. Foile vor fi ca niște turte dulci plate (se întăresc după ce se răcesc).

– Cât se răcesc foile este bine să faceți crema.

CREMA:

– Se pregătește mai întâi frișca, bătându-se bine smântâna cu zahărul și zahărul vanilat.

Tort de nuci 22

– Se adaugă nucile măcinate și se omogenizează compoziția, amestecându-se ușor cu o spatulă sau lingură de lemn.

ASAMBLARE:

– Acest tort trebuie preparat cu 2-3 zile înainte de a fi consumat.

– Se împarte crema cât se poate în părți egale (5-6 părți, în funcție de câte foi ați făcut).

– Se așează primul blat se unge cu un un strat de gem, se întinde un strat de cremă, se adaugă blatul doi, se presează puțin, se unge cu gem, se adaugă cremă…și tot așa până ajungeți la ultima foaie. Eu am uns-o și pe aceasta cu gem și am adăugat un strat foarte subțire de cremă (nu prea am mai avut, pentru că nu mi-am împărțit crema în părți egale de la început).

Tort de nuci 23

– Tortul asamblat se bagă la frigider și se lasă să se ”odihnească” vreo 2 zile, timp în care foile se vor înmuia și deveni pufoase de la gem și cremă. De aceea, să nu vă ”zgârciți” cu gemul.

– După două zile se scoate tortul din frigider și se ornează.

– Pentru ornat, dacă se dorește se folosește frișcă (pe care o pregătiți bătând bine smântâna cu zahărul) și nuci pralinate, dacă nu, după inspirația și dorința fiecăruia.

– Nucile pralinate (krantz) se pregătesc caramelizând zahărul pe foc mic, iar când acesta s-a topit și a căpătat culoarea ușor maronie, se adaugă nucile întregi, se amestecă bine, se iau de pe foc și se lasă să se răcească.

Tort de nuci 24

– După ce s-au răcit, nucile pralinate se sfărâmă mecanic cu râșnița robotului, sau manual într-un mojar.

– Se îmbracă tortul cu frișcă și pe margini și deasupra se presară nucile pralinate mărunțite.

Tort de nuci 7     Tort de nuci      Tort de nuci

Tort de nuci

 Tort de nuci 11     Tort de nuci 11a Tort de nuci 14a       

Succes și …să aveți poftă!

 Notă:

-În rețetă, v-am recomandat să folosiți 1 kg de frișcă pentru cremă și separat 200 gr frișcă pentru ornat. În rețeta dată de prietena mea era decât 1 kg de frișcă în total, din care 200 gr am folosit la ornat și mie mi s-a părut că tortul mai avea nevoie de puțină cremă.

-Este bine să faceți doar 5 foi, pentru ca stratul de cremă dintre foi să fie mai generos.

-Eu am întins foile puțin pe blatul de lucru și apoi am definitivat direct pe hârtia de copt, astfel încât să evit ruperea lor la mutarea pe fundul tăvii, pentru că am fost avertizată că această cocă este dificilă la manevrat, fiind puțin sfărâmicioasă și lipicioasă. Mi-am luat astfel măsuri de precauție suplimentare și am ținut-o și la rece…A fost foarte bine așa, deoarece am lucrat destul de rapid și fără probleme cu ea. Nu uitați însă de făina presărată pe blatul de lucru/ hârtia de copt.

9 gânduri despre „Tort de nuci

Lasă un răspuns

