Cozonac de casă cu nucă

Cozonac de casa cu nucaEste o rețetă de cozonac de familie pe care eu am adaptat-o pentru frământat la mașina de pâine.

Cel mai bun cozonac pe care l-am mâncat vreodată (după gustul meu, evident) este cozonacul pe care îl făcea socrul meu…Și asta nu este numai părerea mea…Da, nu vă mirați, socrul meu prepara niște cozonaci delicioși…îndeletnicire pe care a preluat-o și soțul meu mai târziu (eu doar eram ”ajutorul”: băteam ouăle, preparam nuca, puneam cozonacii în tăvi, îi supravrgheam la copt…), pentru ca mai apoi, cu vreo 5-6 ani în urmă să mă ambiționez să îi fac singură. Și după ce mă luptam cu vreo două kilograme de aluat, să îl frământ cum scrie la carte cca. 50 minute, până făcea ”bășici”, nu îmi ieșeau întotdeauna cozonacii, sau nu eram mulțumită de rezultatul final. Știu acum… pentru cozonaci sunt multe cauzele pentru o reușită parțială sau…și mai rău, o nereușită totală…Dar azi, cu această rețetă succesul este garantat 100%.

De când am primit mașinuța minune de pâine mi-am adaptat toate rețetele cu aluat frământat pentru ea…Și nu vă spun ce bucurie am, pentru că nu mai este atâta muncă, nu mai trebuie să umbli cu grijă, să faci căldură în bucătărie, pot să-mi fac alte treburi cât timp se frâmântă cozonacii, spațiul de lucru este mult restrâns (fără castron/ lighean mare de frămăntat, fără castron de maia, fără ajutor să îmi țină de vas la frământat, fără făină împrăștiată prin toată bucătăria…) într-un cuvânt este o minune…o minune care aduce respectarea tradiției, plăcere dulce familie, laude, mulțimire și satisfacție mie. Munca este considerabil ușurată, iar rezultatul acum, este peste așteptări. Am fost atât de încântată încât am dat această rețetă tuturor cunoștințelor mele interesate, dar, culmea, am transmis-o și socrilor mei, care, deși mai în vârstă acum, au rămas aceiași iubitori și împătimiți ai cozonacului și au fost foarte fericiți că pot să își pregătească încă singuri cozonacul tradițional…De socrul meu,… ce să vă mai spun…Este bucuros nevoie mare și zice că sunt mai buni cozonacii mei.

Mașina mea de pâine are capacitatea maximă de 1,oo kg de aluat, așa că rețeta am adaptat-o să frământe doar 1 kg de aluat, suficient pentru doi cozonaci mari. De când fac cozonaci la mașină, reușita este maximă. Nu ai cum să dai greș. Am tot încercat variante, până când am ajuns la rețeta aceasta. Este cea care m-a satisfacut. Ies doar 2 cozonaci, dar sunt atât de pufoși, de gustoși, aromați și minunați, încât eu cred că merită și oricine trebuie să încerce măcar odată, de sărbători să pregătească această minunăție de cozonac de casă. Dacă aroma amețitoare a cozonacului la cuptor, amalgam de vanilie, rom, lămâie, nucă  nu îmi învăluie casa și bucătăria cu miros de sărbătoare și amintire din copilărie parcă nici nu simt cu adevărat bucuria  Paștelui sau Crăciunului. Deci…la treabă, acum! Să vedem ce minune se poate face cu această rețetă și cu mașina voastră de pâine…

PS. Din păcate nici la această rețetă nu am fotografii explicite, cu etapele de preparare, deși am făcut de vreo 2 -3 ori cozonac anul acesta, dar nu am avut posibilitatea de a face poze. Mulțumesc pentru înțelegere și…promit să mă revanșez!

UPDATE: 6 aprilie 2015… În sfârșit am reușit să adaug ceva poze… 😉

Ingrediente (pentru 1 kg aluat din care ies 2 cozonaci)

Pentru ALUAT:

  • 2oo ml lapte dulce
  • ½ linguriță sare
  • 130 gr grăsime ( eu pun jumătate unt și jumătate ulei; dacă aveți untură de pasăre puteță să puneți cu aproximație câte o treime din fiecare: ulei, unt, untură pasăre)
  • 2 ouă mari întregi + 2 gălbenușuri
  • 650- 700 gr făină
  • 200 gr zahăr
  • arome ( după gust); eu pun cam așa:     
             – 2 lingurițe esență rom
             – coaja rasă de la 1 lămâie potrivită ca mărime
             – 2 – 3 plicuri zahăr vanilat
  • 3 plicuri x 7 gr. drojdie deshidratată

Cozonac de casa cu nucaPentru UNS:

  • 1 gălbenuș de ou
  • 2 linguri lapte
  • 2 – 3 linguri zahăr tos cu 2- 3 linguri apă

Pentru UMPLUTURĂ:

  • 3 albușuri
  • 3 – 4 linguri zahăr (cu vârf)
  • 1-2 plicuri zahăr vanilat
  • 300 – 400 gr nucă măcinată prin mașina specială de nuci (nici prea fină, nici prea mare)
  • 1/2 lingură rasă de făină

Mod de preparare

ALUATUL DE COZONAC:

– La mașina de frământat (”mașina de pâine”), pentru toate rețetele de aluat (cozonac, pască, mucenici, etc) procedeul este același, doar diferă cantitățile și ingredientele.

– Se fierbe laptele cu zahărul, se adaugă la sfârșit zahărul vanilat și se lasă să se răcească la temperatura camerei.

– Se bat puțin cele 2 ouă și  cele 2 gălbenușuri cu un strop de sare, până se omogenizează.

– Într-un vas mic se amestecă untul cu uleiul în părți egale (eventual și cu untura de pasăre dacă doriți și aveți, la fel în părți egale)  și se pun la foc mic sau la microunde, până se topește untul (și untura, dacă ați pus), apoi se lasă la răcit la temperatura camerei.

Cozonac de casa cu nuca– Se cerne făina.

– Când toate ingredientele s-au răcit (mai sunt puțin călduțe) se pun în mașina de pâine în următoarea ordine, obligatoriu: laptele + zahărul, amestecul de unt și ulei, ouăle, esența de rom, făina și drojdia. (Trebuie păstrată ordinea ingredientelor pentru ca drojdia granule să nu intre în contact cu partea lichidă).

Cozonac de casa cu nuca– Se programează mașina la programul de aluat: la mașina mea programul durează 1½ oră adică: ½  oră aluatul este frământat și 1 oră se dospește.

– Cu 10 – 15 minute înainte de a se termina timpul de frământat (după 15-20 minute de frământat), ridicați capacul mașinii, adăugați coaja rasă de lămâie și închideți capacul la loc.

Cozonac de casa cu nuca– Cât timp aluatul este în mașină, pe lângă alte treburi pe care le puteți face, se pregătesc formele de copt, îmbrăcându-le cu hârtie de copt (mult mai simplu) sau tapetându-le clasic cu grăsime și făină și, de asemenea, vă ocupați de umplutura din nuci.

– După o oră și jumătate, după ce aluatul este frământat și a crescut (și-a dublat volumul și cuva mașinii s-a umplut), se unge suprafața de lucru cu o peliculă fină de ulei, apoi se răstoarnă pe ea aluatul  și se împarte în două părți egale, pentru cei doi cozonaci. Aluatul bun trebuie să se manevreze ușor, să nu fie lipicios.

Cozonac de casa cu nuca– Aluatul de cozonac se lucrează numai cu mâna puțin unsă cu ulei, nu se folosește sucitorul.

– Pentru fiecare jumătate de aluat, pot fi mai multe moduri de utilizare, depinzând de măiestria și priceperea fiecăruia:

  • Cozonac simplu: Se întinde fiecare jumătate de aluat (pentru un cozonac) cu mâna, până se formează un dreptunghi aproximativ (de lățimea tăvii de copt, pe partea pe care se rulează) cam de 1 cm grosime, se întinde ½ din umplutura de nucă, uniform, mai putin către capete, se rulează bine și se așează cozonacul astfel format în forma tapetata cu hârtie de copt, cu partea unde s-a terminat de rulat spre fundul tăvii (dacă este în sus, cozonacul se desface la copt și este inestetic).Cozonac de casa cu nuca
  • Cozonac împletit: Se împarte jumătatea de aluat în două sau în trei părți egale, se urmează același procedeu ca mai sus, iar sulurile de aluat se împletesc după caz în trei, sau se răsucesc (ca la șnur) în două;  fiecare parte se poate umple fie doar cu nucă, fie diferit (cu rahat tăiat cubulețe, stafide lăsate puțin să se umfle în apă caldă cu esență rom și scurse bine, jeleuri colorate, cremă de mac – se prepara la fel ca nuca, sau pe foc cu puțin zahăr și lapte). Se așează la fel în tava de copt.

Cozonac de casa cu nuca– După ce cozonacii s-au montat în tăvi, se acoperă cu un șervet de bucătărie curat și se lasă cca 30-40 minute la crescut, într-un loc mai călduț.

– După ce cozonacii au crescut în tăvi, cu ajutorul unei pensule, se ung cu gălbenușul de ou amestecat cu cele 2 linguri de lapte și se bagă la cuptor.

– Cozonacii se coc în cuptorul încins prealabil la temperatura de 200°C, aproximativ 40-45 minute. După 15- 20 minute se micșorează temperatura de coacere la 170-180°C.

– Când s-au copt (se poate face testul cu scobitoarea, sau paiul), se scot din cuptor și se ung repede când sunt foarte fierbinți cu ajutorul unei pensule, cu zahăr pus în apă (fără să se amestece, numai să se umezească zahărul).

– Cozonacii se lasă să se răcească în tăvi, după care se scot și se învelesc cu un șervet curat.

Cozonac de casa cu nuca 1

Succes și Poftă bună!

 Notă:

-Dacă doriți să iasă și mai pufoși cozonacii și aveți timp, după o jumătate de oră, după ce mașina a terminat de frământat, puteți întrerupe și să reluați programul de aluat, pentru ca frământatul în final să se facă practic o oră, iar timpul de crescut rămâne același, o oră.

-Trebuie să urmăriți aluatul frământat la mașină: acesta este reușit (în final el nu trebuie să fie lipicios) dacă în a doua jumătate a perioadei de frământat se adună ca o bilă compactă. Dacă nu este compact puteți să mai presărați câte o lingură de făină în timpul frământării, sau după caz, până ajunge la consistența dorită. Aceasta se realizează fără a opri mașina din frământat. Doar ridicați capacul și presărați câte puțină făină.

-Reușita cozonacilor, în general, depinde de foarte mulți factori: tipul de făină (trebuie o făină albă superioară trei nule – 000, zahărul, drojdia, ouăle, laptele, etc. Este recomandat și de preferat să folosiți ouă și lapte de casă, de țară…de fapt toate ingredientele trebuie să fie de cea mai bună calitate…știți vorba aceea: ”bun cu bun se face”…

-Chiar dacă se folosește aceeași rețetă, cozonacii nu vor ieși identici niciodată. Din aceleași considerente ca mai sus, dar eu cred că depinde și de dispoziția gospodinei…Un mare secret, de fapt ingredientul principal: cozonacii se fac cu mult drag și bucurie. De aceea am adunat câteva mostre de cozonac pentru a vă demonstra acest lucru: aceeași rețetă, aspect puțin diferit, dar același gust minunat…

ozonac de casa cu nuca 2Cozonac de casa cu nuca 3UPDATE: 23 aprilie 2015

FOTOGRAFII DE LA CITITORI:

Dana Spinu

Adriana Lea DincaCatalina Iftime1Ileana GheorgiuMADA- DAN MASGACIUPetre DoinitaOana Stroe

27 de gânduri despre „Cozonac de casă cu nucă

  1. Am pregatit cozonac pentru prima oara in viata mea dupa aceasta reteta a ta, Vicky. Si asta pentru ca aluatul se framanta la masina de paine! Cozonacii au iesit intr-adevar absolut minunati, pufosi, aromati, iar efortul meu nu a fost prea mare, trebuie sa recunosc. De doua ori am testat reteta pana acum si de fiecare data am ales varianta cu timp dublu de framantat. Pacat ca nu pot posta aici o fotografie pentru a-mi sustine afirmatiile, dar am postat pe pagina ta de Facebook https://www.facebook.com/VickysRecipes
    Felicitari pentru blog, iubesc retetele tale, pline de culoare, arome, miresme, pasiune si, mai ales, fara secrete!

    Apreciază

    • Multumesc mult, Dana! Pentru aprecieri, pentru incurajari, pentru cuvintele frumoase, pentru faptul ca ma urmaresti, pentru ca incerci retetele mele. Ma bucur nespus ca ai facut prima data cozonac pufos si aromat, dupa reteta mea si pe langa faptul ca ti-a iesit, ti s-a parut si foarte simplu. Bucuria, fericirea si satisfactia mea cea mai mare este doar atunci cand stiu ca voi ma urmariti, testati retetele mele, va plac, dar mai ales…ca acestea va pot ajuta uneori… Cu drag si pe curand!

      Apreciază

      • Buna, Sasha! Nu este „de panicat”, draga mea! Nu influenteaza coacerea, poate fi chiar avantajos pentru ca iese mai pufos. Deci, daca aluatul nu a fost lipicios, nu este nici o problema…A crescut? Sa ai grija la copt! Reusita cozonacului este influentata de multi factori…faina, zaharul (ce tip de zahar ai folosit tu acum?), etc, Poate ouale folosite au fost prea mari…Ai tinut cont si de ce am spus la sfarsitul retetei, sa urmaresti aluatul la masina si sa vezi daca se formeaza ca o „bila” spre sfarsitul framantarii?…daca nu s-a format „bila” se mai putea presara putina faina ridicand capacul masinii… Sunt convinsa insa, ca iti vor iesi minunati, chiar asa, cu aluatul mai moale…Succes! si…sa imi spui care a fost rezultatul final! Paste fericit, iti doresc!

        Apreciază

    • Buna, Cata! Poti sa pui doar trei lingurite de drojdie deshidratata, daca ti se pare prea multa, dar sa stii ca eu de cate ori am facut cu mai putin de trei pliculete a 7 gr/plic, nu mi-au crescut asa frumos cozonacii…si… sa stii, ca nu au gust de drojdie, deloc…Stiu ca in mod normal, la cozonacul facut manual, se pun 50 gr drojdie proaspata la kg de aluat. Cantitatile sunt adaptate de la o reteta clasica de cozonac (o reteta de familie) pentru o masina cu capacitatea maxima de framantare de 1,2 kg de aluat. Toata lumea care a incercat aceasta reteta a avut succes deplin si a fost incantata de rezultat…Acum, tu hotarasti cum faci, draga mea! Mult spor si An Nou fericit, mai bun, mai bogat, cu tot ce iti doresti! La multi ani!

      Apreciază

      • La multi ani si tie si numai implinirii!!!
        Multumesc pt raspunsul tau. Ai dreptate in privinta drojdiei. Am mai facut cozonac la masina de facut paine dar dupa o alta reteta.Acum inteleg de ce nu prea crestea, drojdia era prea putina. Din nefericire nu am reusit sa fac reteta ta de cozonac dar o voi face pt Sf Ion. Te tin la curent cu rezultatul.Multumesc din nou pt raspuns. Iti doresc un an minunat!

        Apreciază

      • „La multi ani!” Anul Nou sa iti fie cu bucurii, voie buna, sanatate si multe realizari, Cata!
        Felicitari! Ma bucur ca ai reusit sa faci cozonac, ca esti incantata de rezultat, dar mai ales ca ti-am putut fi de folos!
        Mult succes in continuare in tot ce iti propui si vei face, draga mea!

        Apreciază

    • Buna, Iulia! Albusul impreuna cu nuca se inchid la culoare la copt. Dar daca doresti poti adauga si cacao; eu cred ca 2 lingurite sunt suficiente la cantitatea asta. Eu nu pun la umplutura aceasta deloc cacao pentru a simti mai bine gustul de nuca. Astept sa imi spui cum ti-a reusit si daca ti-a placut! Te pup! Paste fericit si tie alaturi de cei dragi!

      Apreciază

  2. Buna ! Eu am facut dupa aceasta retetea insa mi-au iesit foarte bine la exterior iar in interior au iesit ,,cocosi” . Ai idee de ce mi-au ramas nefacuti in interior iar in exterior rumeniti si crescuti?

    Apreciază

    • Buna, Mik! Nu ai facut si „testul cu scobitoarea/paiul”, inainte de a scoate cozonacii din cuptor? Ori nu i-ai lasat suficient la copt (nu toate cuptoarele sunt la fel, eu de exemplu coc cozonacii pe programul „patiserie”, nu pe cel de „paine”), ori ai pus stratul de nuca prea gros si de aceea au iesit „cocosi” . Daca ti se pareau prea facuti la exterior, trebuia sa pui o folie de aluminiu/ hartie de copt ca sa ii protejezi deasupra, dar sa ii lasi la copt pana cand, la proba cu paiul, dupa ce ai intepat cozonacii in cateva locuri, acesta ramane curat, fara urme de coca. …Imi pare rau, mai ales daca zici ca ti-au crescut frumos… Eu cred totusi, ca nu i-ai lasat suficient la copt. Succes in continuare si…Paste fericit alaturi de cei dragi!

      Apreciază

  3. Am facut proba cu paiul si pareau ok insa cred ca problema este la cuptorul meu. si din cauza ca am pus mai multa nuca.Multumesc mult oricum!
    Voi repeta reteta si voi incerca sa ii fac la foc cat mai mic ca nu ii mai arda deasupra.

    Apreciază

  4. Super reteta, super cozonaci.
    Am facut-o si am repetat-o.
    Pentru gustul meu prima data au fost cam dulci, asa ca a 2-a oara am pus 170 gr zahar si faina 700 gr din start, iar in loc de drojdie dezhidratata am pus 45 gr drojdie la cubulet.
    Au iestit super. Felicitari Vicky.

    Apreciază

      • Buna Vicky. Am incercat si eu reteta de cozonaci postata de tine, deoarece de curand mi-am achizitionat o masina de facut paine. Am incercat intai de toate reteta traditionala dar am avut un esec total. Cozonacii dupa reteta ta sunt extraordinari.Vreau sa-ti spun ca prima data au iesit bine, a doua oara nu (nu imi dau seama de ce). M-am ambitionat si am incercat si a treia oara si au iesit foarte buni. Intr-adevar cred ca trebuie avut grija la acel gramaj si mai cred ca atunci cand nu au iesit am lasat laptele de s-a racit prea mult. Multumesc pentru reteta.

        Apreciază

      • Cu mare intarziere iti raspund, Mirela…Ma bucur tare mult ca ti-au reusit cozonacii…de 2 din 3 ori…Da, ai dreptate cu laptele, trebuie sa fie putin caldut, nu rece. Poate ii incerci si de Craciunul acesta. Iti „tin pumnii” la cozonaci si iti doresc Sarbatori cu multa bucurie alaturi de cei dragi!

        Apreciază

  5. Ce fel de masina de paine ati folosit? Merge absolut orice masina, sau trebuie un anumit tip. Stiu ca erau niste masini de paine de-ti scoteau painea deja gata si nu te mai lasau sa le deschizi decat la sfarsitul procesului.

    Apreciază

  6. Reteta este grozava, este prima data cand reusesc sa fac cozonacii asa cum imi place mie. Am incercat de vreo 2 ani tot felul de retete pentru masina de facut paine si nu am avut succes.
    Multumesc mult de reteta, o voi pune in caietul cu retete, este preferata mea.

    Apreciază

    • Buna, Monica! Cu mare intarziere, dar cu bucurie iti raspund. Sunt incantata ca ti-au iesit cozonacii asa cum ti-i doreai si ca reteta mea ti-a fost de folos. Dar mai ales, ma simt magulita ca vei pastra ca preferata aceasta reteta in caietul tau de retete. Te imbratisez cu drag si…toate cele bune pe mai departe!

      Apreciază

  7. La multi ani, Vicky! Multumesc mult pentru reteta si instructiunile foarte detaliate, a fost prima data cand am facut cozonaci si cu ajutorul tau am reusit sa imi impresionez sotul si parintii 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

