Prăjitură cu bezea ”Pavlova”

Prăjitură cu bezea ”Pavlova”Nu cred că am mâncat un desert atât de delicat și fin. Finețea și delicatețea sunt date de simplitatea rețetei, de numărul redus al ingredientelor…habar nu am…Dar este un desert maiestuos, regal, aș putea spune. Grațios și delicat, profund, ca o lebădă albă…știți voi, din ”Lacul lebedelor” de Ceaikovski. Mie doar acolo mi-a zburat gândul, atunci când am savurat în liniște cu o explozie de senzații rafinate și dulci această minunată prăjitură simplă…Știa doamna Pavlova de ce o preferă…

Îmi pare așa de rău că nu am încercat-o până acum. De câte ori mi-au rămas o mulțime de albușuri și trebuia să aleg ce să fac cu ele, mereu evitam să pregătesc această prăjitură din caietul meu de rețete: o dată pentru că nu mi se părea nimic deosebit la ea și nu mă atrăgea, a doua oară, pentru că eu nu prea mă înnebunesc după frișcă…Mare greșeală că am gândit așa și nu am făcut-o până acum! Pentru că este divină, dragilor…Cel puțin, pentru gusturile mele. Extrem de nobilă, delicată, cremoasă, pufoasă la mijloc și crocantă, tare pe margine, la exterior…Un desert ușor, care se topește în gură…Data viitoare am să încerc și cu cremă de ciocolată, deși, după mine, cu frișcă și fructe se potrivește de minune…Frișca îi dă noblețea și savoarea, iar fructele prospete îi desăvârșesc gustul…Este cea mai bună combinație: bezea crocantă – cremoasă, frișcă, fructe proaspete…Nu vă trebuie decât răbdare la bătut bine bezeaua și mai apoi, la copt, la răcit…Dar pentru ce va ieși, zău, că merită orice așteptare! Și este atât de simplă…

Ingrediente

Pentru BLATUL DE BEZEA:

  • 6 albușuri de ou
  • 300 gr zahăr
  • 1,5 linguri amidon alimentar
  • 1,5 – 2 linguri oțet de vin (de preferință alb, eu nu am avut)
  • 2 plicuri zahăr vanilat
  • un vârf cuțit sare

Prăjitură cu bezea ”Pavlova”Pentru UMPLUTURĂ/ DECOR:

  • 400 – 500 ml smântână pentru frișcă
  • 1 plic întăritor frișcă (după caz)
  • 50 – 100 gr. zahăr pudră pentru frișcă (după gust)
  • 400 gr. fructe de pădure sau fructe de sezon (căpșuni, kiwi, etc)

Mod de preparare

BLATUL  DE BEZEA:

-Se scot ouăle/ albușurile (în cazul meu) din frigider și se aduc la temperatura camerei. Este o etapă importantă care nu trebuie neglijată.

-După ce se separă de gălbenușuri, albușurile ajunse la temperatura camerei se bat foarte bine într-un vas curat și perfect degresat, cu un praf de sare, până se obține o spumă tare.

-Se adaugă treptat (cam o lingură o dată) zahărul amestecat cu zahărul vanilat (nu se adaugă următoarea lingură de zahăr până nu s-a topit zahărul pus anterior) și se mixează în continuare până când se topește tot zahărul, iar bezeaua este fermă (cu forme de la tel/ mixer), și lucioasă (dacă se răstoarnă vasul, nici măcar nu se clintește). Această operațiune în care albușurile se bat fără oprire, poate dura cca.10 -15 minute. Este bine să le bateți normal (dacă vă stă în putere) cu telul, sau să folosți mixerul. Dacă folosți mixerul se bate bezeaua la început la treapta de viteză mică, iar pe măsură ce adăugați zahărul, se mărește viteza cu 1 – 2 trepte.

Prajitura cu bezea Pavlova-La sfârșit se adaugă oțetul, apoi amidonul, bătându-se câteva minute în continuare pentru omogenizarea acestora.

-Se încinge cuptorul la 130°C.

-Se tapetează cu hârtie de copt o tavă și se trasează (pe dosul hârtiei) cu un creion, un cerc cu diametrul de 22-24 cm, depinde cât de mare doriți să faceți prăjitura. ( Eu am folosit o foaie de silicon cu mai multe cercuri de diametre diferite inscripționate pe ea și am ales diametrul 24). Se întinde bezeaua în interiorul acestui cerc, cu înălțimea de 4- 5 cm și se nivelează cu un cuțit/ o spatulă, formând în mijloc o ”adâncitură/ cuib/ groapă” care se va umple ulterior cu frișcă.

Prajitura cu bezea Pavlova

-Se introduce tava în cuptor și se coace la temperatura de 130°C cca. 1 oră (depinde de cuptor). La această prăjitură este foarte importantă coacerea. Eu am cuptor electric, a fost simplu: l-am programat pe programul ”patiserie”, am așezat tava pe nivelul din mijloc și a durat fix o ora. La cuptorul cu flacără, probabil trebuie dat pe treapta 1, cea mai mică. Blatul trebuie să fie tare, crocant, uscat la exterior și foarte ușor arămiu, dar la interior el trebuie să rămână alb și cremos/ pufos (de la amidon). Așa că, în timpul coacerii este bine să verificați cuptorul, dacă vi se pare prea iute focul trebuie să luați măsuri: fie să puneți o tavă de protecție între tava voastră și sursa de căldură (flacără sau rezistența electrică), fie să scădeți temperatura cuptorului cu 5°C-10°C, dar nu înainte de 20 minute după ce ați băgat tava în cuptor. Nu trebuie să micșorați temperatura prea mult, sau să-l lăsați mai mult de o oră la copt pentru că blatul din bezea se va usca prea mult la interior, iar interiorul trebuie sa fie moale, cremos.

-După o oră, stingeți cuptorul și lăsați blatul de bezea să se răcească în tavă, în cuptor. Este bine să lăsați blatul să se răcească și să se usuce (la exterior) în cuptor peste noapte. Nu trebuie să deschideți ușa la cuptor! Dacă nu puteți să îl lăsați peste noapte, este bine să stea acolo măcar 3- 4 ore.

UMPLUTURĂ:

-Se pregătește frișca, bătând bine smântâna cu zahărul pudră. Frișca nu trebuie să fie foarte dulce pentru că blatul este destul de dulce.

-Dacă este cazul, puteți adăuga un întăritor pentru frișcă.

 ASAMBLARE:

-Prăjitura se asamblează cu cca. 1 – 2 ore înainte de servire, de preferință a doua zi.

-Se desprinde cu grijă hârtia de copt de blat.

-Se pune frișca bătută peste blatul de bezea, iar desupra, după preferință și pofta inimii, se așează fructele proaspete (fructe de pădure, căpșuni, cum am avut eu, că doar sunt de sezon acum, etc.). Eu am decorat și cu câteva linguri de jeleu de fructe de pădure făcut de mine din fructele pe care le aveam la congelator, cu puțin zahăr și gelatină.

– După atâta așteptare, rezultatul chiar este surprinzător: maiestuos și delicios.

Prăjitură cu bezea ”Pavlova”Prăjitură cu bezea ”Pavlova”

Prăjitură cu bezea ”Pavlova”Prăjitură cu bezea ”Pavlova”

Prăjitură cu bezea ”Pavlova”Prăjitură cu bezea ”Pavlova”

Succes și …să aveți poftă!

 Notă:

-Rețeta se poate adapta în funcție de cât de mare doriți prăjitura. Dacă aveți albușuri rămase, așa cum am folosit eu, trebuie să luați în considerare că un albuș cântărește cca 30 -35 grame. Deci, cântăriți albușurile și socotiți astfel, de la câte ouă provin. Pentru o bezea reușită, la fiecare albuș se pun 50 grame de zahăr.

-Este bine să faceți blatul cu cel puțin o zi înainte. Acesta se poate păstra într-o cutie închisă.

-Pentru un rezultat savuros și complet vă recomand să folosiți smântână pentru frișcă, nu frișcă vegetală.

-Nu uitați că cele mai importante etape sunt: realizarea bezelei și coacerea acesteia.

-Este posibil ca la exterior blatul să crape mai mult sau mai puțin, dar aceasta nu afectează nici gustul, nici noblețea prăjiturii…Deci…nu vă panicați! Și mie mi-a crăpat ușor, deoarece eu am turnat pe marginea blatului, niște mici bezele pe care le-am format cu șprițul. Acestea s-au desprins ușor de restul blatului…Dar nu a fost nici un bai…Prăjitura a ieșit extraordinară.

 

 

Lasă un răspuns

