Tiramisu

TiramisuUn desert italian delicios, adorat și apreciat, pe care îl putem găsi în toate meniurile restaurantelor care se respectă din întrega lume. Evident, că fiecare își pune amprenta personalității sale și a locului, în fiecare rețetă de Tiramisu.

Rețeta originală de Tiramisu se prepară din ouă crude foarte proaspete, mascarpone de calitate, pișcoturi însiropate în cafea tare cu vin Marsala și se pudrează cu praf de cacao.

Bineînțeles că nu toată lumea agreează ideea cremelor din ouă crude, vinul Marsala la noi este o raritate și de aceea și eu am adaptat rețeta originală la gusturile, preferințele noastre, precum și la ingrediente mai accesibile.

În familie, noi toți iubim Tiramisu, dar mai ales fata mea care îl adoră pur și simplu…și… de aceea, de câte ori îi pot oferi o surpriză dulce, îi pregătesc cu mult drag acest desert ușor și delicios. Un desert care se deosebește net de celelalte deserturi prin intensitatea aromei de cafea care îl face inconfundabil. Îl iubim totodată și pentru gustul minunat al cremei de brânză mascarpone și aroma pișcoturilor, care, puse  împreună reușesc de fiecare dată să aline și să răsfețe papilele noastre gustative…potrivindu-se oricărui anotimp.

În cazul în care ne este dor de un astfel de deliciu dulce și nu putem ajunge la un restaurant, ni-l putem prepara acasă, simplu și ușor. Fiecare este liber să-și aleagă propria rețetă de familie pentru Tiramisu, eu preferând această rețetă, pe care recunosc, de fiecare dată am modificat-o cu câte ceva până am ajuns la această variantă, care într-adevăr este un deliciu…

 Ingrediente

Pentru BLAT:

  • 400 -500 gr. pișcoturi (1 pachet mare Savoiardi 400 gr, dar este bine să mai aveți de rezervă)

Pentru CREMĂ:

  • 4 gălbenușuri
  • 250 gr. frișcă lichidă sau smântână pentru frișcă
  • 500 gr. mascarpone (2 cutii x 250 gr)
  • 4 linguri de lapte (cca 25-30 ml)
  • 100 gr. zahăr farin
  • 2 plicuri zahăr vanilat
  • 2 fiole esență rom (dacă preferați – eu așa am pus) sau 2 linguri rom
  • 1 plic Cappucino clasic (12,5 gr)
  • 1-2 linguri zahăr farin pentru frișcă (dacă este cazul și nu folosiți o frișcă vegetală care este deja îndulcită)

TiramisuPentru  ÎNSIROPAT:

  • ½ litru cafea tare, îndulcită după gust (sau orice alt fel de cafea care să se potrivească cu gusturile voastre): eu prefer aici cafeaua espresso, mai concentrată și mai dulce.
  • opțional: 2 -3 linguri Amaretto, sau rom, sau lichior de cafea, ori idealul vin Marsala (eu am pus Amaretto)

Pentru  DECORARE:

  • pudră de cacao (2-3 linguri)

Mod de preparare

– Într-un vas se mixează gălbenușurile cu zahărul pudră, zahărul vanilat, până ce acestea devin o cremă vâscoasă, mai deschisă la culoare și își dublează practic volumul.

Tiramisu 2– În crema de gălbenușuri se adaugă esența de rom, praful de cappuccino și laptele și se omogenizează bine.

Tiramisu 3– Se pune vasul la baie de aburi (deasupra unei cratițe cu apă clocotită, dar aveți grijă ca fundul vasului să nu atingă apa), se amestecă bine cu telul, ținându-se pe foc până când zahărul se topește, iar crema începe să se îngroașe (cca. 10 minute).

Tiramisu 4– Când crema s-a îngroșat suficient, se ia vasul de pe baia de aburi și se lasă să se răcească crema (la temperatura camerei).

Tiramisu 6– Între timp se pregătește frișca (se bate smântâna pentru frișcă cu 1-2 linguri de zahăr farin, dacă este cazul).

Tiramisu 5– Separat, în alt vas mai mare (în care se va pregăti toată crema) se mixează brânza mascarpone până devine ca o cremă.

Tiramisu 7– Peste crema de mascarpone se adaugă crema de gălbenușuri complet răcită (la temperatura camerei) și se mixează în continuare pentru omogenizare (mixerul să nu fie la viteză prea mare).

Tiramisu 8– Peste amestecul obținut se adaugă frișca bătută și se amestecă cu telul sau o paletă până se omogenizează, iar crema rezultată trebuie să fie destul de fermă.

 Pentru ÎNSIROPAT:

– Se pregătește o cafea tare, după dorință, din apă, cafea și zahăr și se lasă să se răcească. Opțional se pot adăuga în cafea 2 -3 linguri Amaretto, sau rom, sau lichior de cafea, ori idealul vin Marsala (eu am pus Amaretto).

– Numai când cafeaua este complet rece, ne apucăm să asamblăm Tiramisu.

 ASAMBLARE:

– Se împarte crema în două părți aproximativ egale pentru straturile prăjiturii.

– Se pune cafeaua rece într-un bol și se înmoaie foarte ușor, pe rând, fiecare pișcot pe ambele părți (trebuie puțină atenție, să nu le țineți mult în cafea, să nu se înmoaie prea tare, se fac terci apoi; doar preț de o secundă pe fiecare parte)

– Trebuie să faceți proba înainte, ca să stabiliți exact câte pișcoturi intră pe un strat, lipite așa și fără spații între ele. (Mie mi-au intrat vreo 12 -14 pișcoturi pe strat, deoarece am asamblat prăjitura într-o tavă de yena de 12 cm x 20 cm). După ce stabiliți exact câte pișcoturi vă trebuiesc, abia după aceea vă apucați să le însiropați în cafea.

– Pișcoturile ușor înmuiate, se așează unul câte unul lipite, în tavă, până se formează un strat fără spații mari între ele. La capete se potrivește dacă este cazul, tăind pișcoturile în jumătate.

Tiramisu 9b– Peste primul strat de pișcoturi înmuiate ușor în cafea, se întinde și nivelează frumos cu o spatulă, o parte din cremă (din cele două părți egale).

– Se procedează la fel și cu al doilea strat de pișcoturi: se înmoaie ușor în cafea și se așează identic ca primul (același număr de pișcoturi).

– Se întinde al doilea strat de cremă peste pișcoturi.

Tiramisu 10b– După ce prăjitura este astfel asamblată, se pudrează deasupra din belșug cacao și se bagă tava la rece, în frigider.

– Se servește după 4- 8 ore de la preparare, sau a doua zi.

– Înainte de servire se mai pudrează puțină cacao deasupra și se poate rade ciocolată (dacă doriți).

TiramisuTiramisu

TiramisuTiramisu

TiramisuTiramisu

TiramisuTiramisu

Poftă bună!

 Notă:

-Dacă doriți trei straturi de pișcoturi se adaptează asamblarea pentru trei straturi (se împarte crema în trei părți), dar asta depinde și de mărimea tăvii în care doriți să îl asamblați.

-Pentru o mai mare savoare, dacă preferați, se poate adăuga în cremă, la sfârșit, un amestec din:  2-3 lingurițe de ness, 2-3 lingurițe zahăr pudră, 2 -3 lingurițe frișcă lichidă pe care le amesteați bine înainte până se omogenizează.

-Pentru însiroparea pișcoturilor cred că este bine să le țineți de mijloc și în picioare (dacă se însiropează pe latura lungă vor absorbi rapid cafeaua și se vor înmuia prea tare), după care le scuturați puțin, pentru a evita însiroparea și înmuierea lor în exces, așa cum am pățit eu la primul strat.

-Fiindcă eu am mereu probleme cu porționarea și scoaterea Tiramisului din tava, m-am gândit ca data viitoare să pun ca bază un foarte subțire strat de cremă și apoi primul strat de pișcoturi. În acest fel pișcoturile însiropate nu vor mai face aderență cu tava și astfel se va putea scoate mai ușor din tavă. Mai este evident și varianta cu folia alimentară pusă pe fundul tăvii, variantă pe care eu, în acest caz nu o agreez (am impresia că va înmuia mai mult decât trebuie Tiramisu), deși sunt convinsă că ușurează extragerea prăjiturii și facilitează manipularea acesteia.

2 gânduri despre „Tiramisu

  1. Dat fiind faptul ca nu agreez varianta cremelor preparate cu oua crude, am gasit reteta ta perfecta. Intr-adevar cele 2-3 lingurite de ness adaugate in crema si bautura (rom in cazul meu) ii vor da o savoare deosebita, asta numai daca desertul nu va fi servit si de catre copii.
    Reteta ta in varianta mea este deja pe pagina ta de Facebook 🙂
    https://www.facebook.com/VickysRecipes

    Apreciază

    • Dana, ma bucur ca esti in asentimentul meu cu prepararea cremelor cu oua crude. Ma bucur de asemenea ca ti-am fost de folos si reteta mea te-a inspirat, dar mai ales ca ti-a placut rezultatul. Ti-a iesit intr-adevar un Tiramisu minunat, iar dupa cum arata cred ca a fost un deliciu…Eu, de fiecare data cand il fac, desi dupa aceeasi reteta, aproape niciodata nu este la fel…Depinde foarte mult de aromele, concentratia/tipul cafelei folosite, de frisca, sau daca innobilezi gustul cremei cu putin ness sau capucino… Si toate acestea evident dupa gustul, preferintele de moment ale fiecaruia…

      Apreciază

Lasă un răspuns

