Ciorbă de perișoare din carne de pasăre

Ciorbă de perișoare din carne de pasăreEste o ciorbă ușoară, cunoscută  și dorită de mulți dintre noi. La mine în familie se consumă destul de des, ca ciorbă puțin acrișoară, cu perișoare mici și pufoase, făcute mai ales din carne de pasăre, deoarece în ultimii ani am început să consumăm destul de rar carnea de porc. Atunci când am mai mult timp la dispoziție, eu prefer să îmi toc singură carnea, pentru a ști exact ce conține compoziția de perișoare. Astfel, combin carnea din piept de pasăre care este puțin mai fadă, cu carnea de pulpă care este mai fragedă și grasă. Dacă aveți însă garanția prospețimii și siguranța unei cărni tocate de calitate, atunci aceasta se poate procura din comerț, din sursa voastră sigură, cunoscută și verificată.

În această perioadă (toamnă – iarnă), pregătesc ciorba cu zeamă de varză, dar  vara o fac cu borș și o aromez cu verdețuri proaspete din belșug. Am  zis să profit la maxim de ”binefacerile” existente în butoiul meu cu varză… 😉 Singurul regret este că nu am avut leuștean de data aceasta (nu am găsit)…eu ador leușteanul, iar acesta dă o aromă și savoare deosebită ciorbelor acrite cu borș sau zeamă de varză.

Ciorba de perișoare se face simplu, la fel ca orice altă ciorbă, doar că are în plus perișoarele gustoase…Dar mai bine vă las pe voi să vă lămuriți singuri… 🙂

Ingrediente (12 porții)

  • 2 morcovi
  • 2 cepe
  • 1 ardei gras
  • 1 păstârnac
  • ½ rădăcină ţelină mică
  • ½ legătură pătrunjel verde
  • ½ legătură mărar verde sau leuștean (după preferință)
  • 3 – 4 roșii sau 2 linguri pastă de roșii (așa cum am folosit eu)
  • 2 – 3 linguri de ulei
  • 1 litru zeamă de varză sau borș
  • 3 litri de apă
  • ½ linguriță cimbru uscat (după preferință)
  • sare (după gust)

Ciorbă de perișoare din carne de pasărePentru perișoare (cca 40 bucăți, depinde însă de mărime):

  • 600 gr. carne tocată pasăre (eu folosesc jumătate piept, jumătate pulpă de pasăre)
  • 1 morcov
  • 1 ceapă
  • câteva fire de pătrunjel
  • 1 ou
  • sare, piper (după gust)

Mod de preparare

-Eu toc carnea în casă pentru că așa știu sigur ce pun. Puteți însă să procurați carne tocată de-a gata din comerț. Dacă nu, se spală carnea de pasăre (2 piepturi și 2 pulpe mai mari), se dezosează și se toacă cu mașina de tocat carne prin sita cu găuri mici.

-Se curăţă, se spală și se taie legumele (morcovii, cepele, păstârnacul, ardeiul gras, țelina) în cuburi mici, sau după preferință, iar verdețurile (pătrunjelul, mărarul/leușteanul) se taie mărunt.

-Dacă folosiți roșii acestea se spală, se decojesc și se taie mărunt, sau se dau pe răzătoare.

-Într-o oală mai mare se pune uleiul și zarzavatul tăiat să se ”călească” puțin, se adaugă apa fierbinte treptat și se lasă apoi să fiarbă la foc potrivit, acoperind cu capac. Dacă ați tocat carnea acasă, adăugați în oală oasele rămase să fiarbă împreună cu zarzavaturile.

Ciorba de perisoare cu carne de pasare2-Cât timp fierb legumele se pregătesc perișoarele. Într-un castron se amestecă tocătura de carne cu ceapa și pătrunjelul fin tocate, morcovul ras (dat pe răzătoarea mică), oul, sare și piper. După ce se frământă puțin compoziția (cca 5 minute), cu mâna umezită cu apă se fac perișoarele aproximativ rotunde, care se pun pe tocător/ farfurie, de asemenea umezite cu apă. Eu fac perișoarele mai mici și îmi ies cca 40 bucăți.

-Când zarzavatul este bine fiert se toarnă borșul sau zeama de varză (cum am făcut eu) fiert/ fiartă, spumuit/ă și strecurat/ă înainte, se adaugă roșiile sau pasta de roșii (ca în cazul meu), cimbrul uscat, verdeața, se potrivește de sare și se lasă să mai dea câteva clocote.

Ciorba de perisoare cu carne de pasare3-Se pun apoi perișoarele, tot cu mâna udă și se lasă să fiarbă la foc potrivit, până când carnea este fiartă (perișoarele ies deasupra).

-Înainte de servire se scot oasele din ciorbă, iar ciorba se servește fierbinte, cu ardei iute proaspăt sau murat.

Ciorbă de perișoare din carne de pasăreCiorbă de perișoare din carne de pasăre

Poftă bună!

Notă:

-Dacă preferați, ciorba de perișoare se poate drege cu un gălbenuș de ou bătut cu smântână.

-Uneori, dacă îmi rămâne compoziție de la sarmale sau ardei umpluți, mai completez cu carne tocată proaspăt și fac perișoare din ea. Chiar dacă este puțin diferită, deoarece are și orez, perișoarele ies la fel de bune.

-Dacă preferați, puteți pune și orez în perișoare; eu nu pun, deoarece nouă ne plac așa…în plus orezul fierbe mai greu și perișoarele trebuiesc lăsate mai mult să fiarbă.

2 gânduri despre „Ciorbă de perișoare din carne de pasăre

Lasă un răspuns

