Mucenici muntenești (fierți)

Mucenici munteneștiȘi iată că a venit primăvara…pe care v-o doresc cât mai frumoasă, mai caldă și mai însorită…afară, în case, sau în sufletele voastre…acolo unde v-o regăsiți. 🙂

Mai sunt câteva zile până pe 9 martie, când este cea mai așteptată sărbătoare din postul Paștelui, Sărbătoare creștină a Sfinților 40 Mucenici din Sevastia. Atunci, în aproape fiecare casă se pregătesc mucenicii, sfințișorii sau bradoșii, cum li se mai spune. În funcție de obiceiurile și tradițiile din fiecare zonă a țării…și de ce nu și de preferințele și gusturile culinare ale fiecărei familii, vom pregăti acești colaci sau covrigei minunați, în cinstea Sfinților 40 Mucenici.

Fiindcă anul trecut am scris rețeta pentru mucenicii moldovenești din aluat de cozonac unși cu miere și presărați cu nucă, m-am gândit ca acum să vă dau rețeta de mucenici muntenești, specifici mai ales zonei de sud a țării (Dobrogea și Muntenia), care sunt covrigei mici, în formă de „opt” sau rotunzi și sunt fierți în apă și zahăr, aromați cu lămâie, scorțișoară, nucă și care simbolizează lacul în care au fost aruncați Sfinții Mucenici.

Eu sunt topită după acești mucenici, deoarece sunt mucenicii copilăriei mele, iar rețeta v-o dau exact așa cum îmi plac mie, așa cum doar mama mi-i făcea. Evident că am preluat rețeta mamei mele…Dar știți și voi cum se spune…”câte bordee, atâtea obicee”…fiecare credem ca mucenicii pe care îi pregătim noi sunt cei mai buni, doar pentru simplul fapt că așa ne-am obișnuit.

Deși nici anul acesta nu m-am învrednicit să îmi cumpăr aparat de făcut mucenici, probabil voi cumpăra din magazin covrigeii specifici, respectiv mucenicii de casă. Când eram mică, îmi aduc aminte că o ajutam pe mama să facă acești covrigei cu mâna făra nici un aparat, dar acum din pricina timpului, pentru că sunt extrem de migăloși așa…prefer să îi cumpăr gata făcuți din magazin, eu pregătind doar zeama…și astfel pregătirea lor nu îmi ia mai mult de 30 minute.

Deoarece m-am gândit să postez rețeta mai înainte, să vă fie de folos, fotografiile sunt de anul trecut și nu sunt foarte, foarte…Dar înțelegeți voi rețeta…Promit însă, că dacă mă hotărăsc și timpul îmi permite, dacă voi face mucenicii acasă, voi completa și această rețetă cu fotografii noi…

Rețeta este de post, iar mucenicii aceștia fierți sunt un deliciu, aromați, cu nucă multă, multă…Sunt o ”nebunie dulce”, nu altceva…

Așa că pregătiți-vă pentru seara de 8 martie, fetelor! 😉 Atunci trecem la treabă și facem mucenicii…Asta, evident dacă nu suntem obosite după petrecere! 😉

Ingrediente (12-14 porții)

  • 400 gr. mucenici uscați/copți din comerț (2 pungi x 200 gr.)
  • 3,5 litri de apă
  • 350 gr. zahăr (sau depinde cât de dulce preferați)
  • 350 gr. nucă mărunțită (nouă ne place să simțim nuca, așa că eu o las mai mare, uneori chiar o tai cu cuțitul)
  • un vârf cuțit sare
  • arome (opțional): coaja rasă de la 1 lămâie, 3 plicuri zahăr vanilat, 1 baton de scorțișoară, 1 linguriță scorțișoară, 1 fiolă esență rom, coajă rasă portocală, etc)

Menționez că toate aromele sunt opționale, după gustul și preferința fiecăruia; eu, de exemplu nu pun esență de rom și coajă de portocală, dar pun mai multă vanilie… 😉

Mucenici muntenești (fierți)Mod de preparare

Mucenici muntenești-Într-o oală mai mare se pune la fiert apa cu sarea și zahărul.

-Când zahărul s-a topit și apa începe să clocotească se adaugă mucenicii, care se lasă să fiarbă la foc mic circa 20 minute, sau până când aceștia se ridică la suprafață (semn că sunt aproape fierți) și apoi, se lasă să mai fiarbă încă 3-4 minute. În timpul fierberii se amestecă de câteva ori cu grijă (să nu sfărmăm mucenicii), pentru ca aceștia să nu se lipească.

Mucenici muntenești-După ce mucenicii au fiert, se oprește focul, se adaugă aromele (zahărul vanilat, coaja rasă de lămâie, scorțișoara) și nucile mărunțite.

Mucenici muntenești-Se acoperă oala cu un capac și se lasă circa 30 minute să se odihnească și zeama să îți ”tragă” toate aromele.

Mucenici muntenești

Mucenici muntenești

Mucenici muntenești-Se pot servi, fiind minunat de savuroși atât calzi cât și reci, exact cum sunt, sau presărând încă puțină nucă și scorțișoară deasupra. Eu îi prefer reci și nu mai adaug absolut nimic pentru că sunt delicioși așa… 😉

Mucenici muntenești

Mucenici muntenești

Mucenici munteneștiPoftă bună!

Notă:

-Eu nu pun la fiert de la început coaja de lămâie pentru că zeama se amărăște.

-Cel mai bine este să gustați zeama și să o îndulciți și aromați exact după dorința voastră.

-Noi preferăm nuca proaspătă mai mare și de aceea nu macin nuca și nici nu o prăjesc înainte, pentru că altfel se simte nuca dacă este așa… 🙂

-Dacă aveți aparat de făcut mucenici, sau aveți mai mult timp și răbdare să îi modelați manual puteți să îi preparați voi în casă, așa cum voi face eu peste exact 3 zile.

·   Pregătiți un aluat foarte simplu din: 500 gr. făină, 250 ml apă caldă, 50-75 ml ulei, 1 vârf cuțit de sare.

·   Se frământă bine aluatul, se lasă cca 15 minute să se odihnească, se întinde în foaie nu foarte subțire și, fie se ștanțează „opt-uri” cu forma specială, fie se modelează cu mâna covrigeii în formă de ”opt”.

·    Se lasă covrigeii să se usuce cca 24 ore, sau se usucă în cuptor cca. 5 – 10 minute la foc mic 150 – 160 °C.

4 gânduri despre „Mucenici muntenești (fierți)

  1. Dupa cum ne povestesti tu , draga mea Vicky, trebuie sa fie deliciosi ! Au atatea arome minunate , ca deja le simt si eu.
    Prin partile noatre nu este obiceiul mucenicilor…nu se fac.Dar vad ca pe la voi, ii gasiti gata preparati, numai trebuie sa ii fierbeti….Cred ca e minunat asa.
    Deliciosi mai trebuie sa fie asa calzi….
    Pofta mare !

    Apreciază

    • Oh, multumesc mult, draga Sidy! Iubesc acesti mucenici fierti, fiindca am copilarit si crescut cu ei…De vreo cativa ani am inceput sa fac si din cei moldovenesti, desi prin zona mea natala (Telorman), nu se fac asa…se fac doar mucenicii cu zeama si „bradosii” (niste colaci in forma de 8, din aluat de paine, mai mult), care se aseamana cu cei moldovenesti dar nu sunt atat de gustosi… Asa cum am mai spus, fiecare zona a tarii are specificul si obiceiurile ei…Abia astept duminica dupa amiaza sa imi fac singura acesti covrigei acasa…Te pup! Daca vrei, iti trimit si tie! 🙂

      Apreciază

Lasă un răspuns

