Prăjitură de post cu griș și arome orientale

Prăjitură de post cu griș și arome orientaleAm văzut mai demult în caietul mamei această rețetă și vreau să vă spun că m-a incitat teribil. Pentru că nu mi-am închipuit că atunci când lipsește oul, laptele sau untul dintr-o rețetă de prăjitură, aceasta poate fi atât de savuroasă, depășind poate multe alte rețete de prăjituri obișnuite tip pandișpan.

Am fost atât de curios zorită să fac această prăjitură, încât am pregătit-o într-o seară târziu, iar fotografiile nu au ieșit prea grozav. Am cumpănit dacă să le pun sau nu, dar până la urmă le-am pus, asta ca să vă arăt că din doar 4 ingrediente de bază și  4 operațiuni simple, poate ieși un desert atât de bun.

Evident că am modificat puțin rețeta mamei, i-am adăugat arome din belșug, portocală, fistic, nuci, am însiropat-o și am transformat-o astfel într-un fel de  harissa orientală, dar fără iaurt și unt. O minune dulce aromată de post, cu efect magic asupra papilelor noastre gustative. De aceea am și numit-o așa…prăjitură…cu arome orientale… 😉

Am să fac negreșit și varianta de ”nepost” pentru că este tare bună, simplă, economică, rapidă.

Dacă vreți și voi să o încercați vă spun că merită din plin cele 60 minute cât trebuie să vă rupeți din timp până să o puteți servi, iar rezultatul este peste așteptări.

Ingrediente

  • 200 gr griș
  • 100 gr făină
  • 200 gr zahăr
  • 100 ml ulei
  • 250 ml apă minerală
  • 75-100 gr miezuri de nucă mărunțită (cca 4 linguri)
  • 75-100 gr fistic mărunțit (cca 4 linguri)
  • 1 plic praf de copt
  • 2 plicuri zahăr vanilat
  • 1 linguriță esență de portocale
  • coaja rasă de la 1/2 portocală

Prăjitură de post cu griș și arome orientalePentru sirop:

  • 100 ml apă
  • 150 gr. zahăr
  • 1 plic zahăr vanilat
  • coaja de la ½ portocală
  • zeama de la 1 portocală
  • zeama de la 1 lămâie

Prăjitură de post cu griș și arome orientalePentru decor (opțional și după preferință):

  • nucă/fistic măcinate sau mărunțite cu cuțitul/ nucă de cocos
  • coajă portocală confiată
  • vișine din dulceață

Mod de preparare

-Într-un vas se amestecă bine apa minerală, zahărul și zahărul vanilat, cu mixerul sau telul, până când se topește zahărul.

-Peste siropul rece de zahăr se adaugă grișul, se amestecă iar când acesta este incorporat se adaugă făina (cernută în prealabil) împreună cu praful de copt și se omogenizează amestecul.

Prajitura de post cu gris a-Se toarnă uleiul peste aluatul rezultat și se amestecă bine până rezultă o compoziție omogenă, destul de subțire.

Prajitura de post cu gris b-La sfârșit se adaugă coaja rasă de portocală, esența de portocală, nucile și fisticul tăiate mai mare. Pentru a simți mai bine aroma fisticului și a nucilor eu am preferat să nu le prăjesc înainte, dar voi faceți cum vă place. Am oprit câte o lingură de nucă și fistic pentru a le presăra pe deasupra ulterior.

-După se se amestecă și ultimele ingrediente, aluatul se dă de o parte și se lasă cca 10-15 minute să se odihnească.

-Între timp se tapetează tava de copt (eu am folosit o tavă de 20×30 cm), respectiv se unge cu puțin ulei și se presară făină și se dă drumul la cuptor pentru a se încinge potrivindu-se temperatura la 175°C.

-Se toarnă compoziția în tavă, se presară fisticul/ nuca oprite, se bagă tava în cuptorul încins și se coace prăjitura pentru cca 30-40 minute (depinde de cuptor) sau până când prăjitura este coaptă (se face ”testul cu scobitoarea”) și începe să se desprindă de pe margini.

Prajitura de post cu gris  cu arome orientale6-Cât timp prăjitura este în cuptor se pregătește siropul punându-se apa și zahărul la fiert la foc potrivit, într-un ibric/ vas. Când zahărul s-a topit se adaugă zeama de lămâie și de portocală și se mai fierbe până când siropul începe să se lege puțin.

-Când siropul este gata se adaugă zahărul vanilat, se amestecă, se oprește focul și se lasă la răcit. În siropul aproape rece se adaugă apoi coaja rasă de portocală.

-După ce prăjitura s-a copt, se scoate din cuptor și se lasă să se răcească în tavă. Când s-a răcit, se înțeapă din loc în loc (cu o scobitoare) și se toarnă siropul rece, încet, direct din ibric, sau ajutându-vă de o lingură, astfel încât întreaga suprafață să fie însiropată uniform.

Prăjitură de post cu griș și arome orientale-Prăjitura însiropată se dă la rece (în frigider) cca 1 oră, după care se taie porționându-se după preferință.

Prăjitură de post cu griș și arome orientale-Înainte de servire prăjitura se poate decora presărându-se deasupra nuci/ fistic măcinate, nucă de cocos, sau ce preferați voi. Eu am ales să le decorez combinat, folosindu-mă de toate și am pus deasupra vișine din dulceață, portocală confiată, sau miezuri de dovleac. Voi alegeți doar ce vă place!  🙂

Prăjitură de post cu griș și arome orientalePrăjitură de post cu griș și arome orientalePrăjitură de post cu griș și arome orientalePrăjitură de post cu griș și arome orientalePrăjitură de post cu griș și arome orientalePrăjitură de post cu griș și arome orientalePoftă bună!

Un gând despre „Prăjitură de post cu griș și arome orientale

Lasă un răspuns

