Ciorbă de ștevie cu orez

Ciorbă de ștevieNe bucurăm atât de mult când vine primăvara…Explozia de verde și culoare de afară, vrem să o regăsim acum și în casele noastre, în viețile noastre…Pentru că ne revigorează, ne hrănește atât spiritul cât și corpul, ne însuflețește cu oferta ei de culoare, arome, senzații. Starea noastră este acum animată de verde, verdele acesta de pomi, de flori, de iarbă care ne inundă sufletul de bucuri…

”Verde crud, verde crud…/Mugur alb, şi roz şi pur,/ Vis de-albastru şi azur,/Te mai văd, te mai aud!…” Nu, nu este un un blog de poezie, dar aceasta îmi vine acum în minte, suprapunându-se cu rețeta…

Verdele acesta de lobodă, urzici, leurdă, ștevie, plante pline de vitamine și minerale care ne însănătoșesc prin detoxificare și pe care trebuie neapărat să le consumăm primăvara.

Pe lângă celelalte ciorbe și mâncăruri pe care le putem face în această perioadă (Ciorbă de lobodă roșie, Ciorbă de lobodă cu lapte, Mâncare de spanac, Mâncare de urzici, Brioșe cu urzici), la ofertă primăverii adaug și această ciorbă sănătoasă și revigoratoare de ștevie acrită cu zeamă de varză (în cazul meu) sau borș, aromată cu verdețuri proaspete, îngroșată cu orez și ou. O bunătate de ciorbă sănătoasă de primăvară, care nu trebuie să lipsească din meniul de sezon.

În jurul blocului avem o mică grădiniță la care fiecare contribuie cu ce îi place, iar mama mea care este o mare iubitoare de natură și amatoare înfocată de flori și plăntuțe de sezon, primăvara este mai tot timpul acolo. Mai zilele trecute, mama a venit cu un braț de ștevie proaspătă, tare fericită că semințele plantate de ea au rodit așa de frumos. Așa că imediat am făcut planul de ”atac„ în bucătărie. Nu am avut noi prea multă ștevie, dar suficient cât să facem câte o porție de ciorbă și una de mâncărică. Fiindcă ștevia nu a fost în cantitatea dorită, dar am vrut să profit de prospețimea ei imediat și nu am așteptat să merg la piață să mai cumpăr alta, am pus în ciorbă și puțin orez, pentru a-i mări densitatea. Deși mi-o doream mai concentrată, ciorba aceasta a ieșit foarte bună așa, iar orezul i-a dat un gust aparte. Nu știu cum pregătiți voi ciorba de ștevie, poate o pregătiți la fel, sau…poate nu…Dar sper ca tinerelor gospodine să le fie de folos această rețetă și vouă să vă placă…

Și cum spuneam pe la început… ”…Verde crud, verde crud…/Mugur alb, şi roz şi pur,/ Te mai văd, te mai aud,/ Vis de-albastru şi azur.” 🙂

Cred că trebuie să–mi părăsesc starea asta și să vă scriu rețeta acum, nu?  Tot cu verde… 😉

Ingrediente (4 porții)

  • 2 legături de ștevie (dacă aveți mai multă este chiar mai bine)
  • 1 ceapă
  • 1 morcov
  • ¼ țelină
  • 1 păstârnac
  • ½ ceașcă de orez
  • 1,5 l supă de legume (sau apă fiartă)
  • ½ l zeamă de varză sau borș
  • 2 linguri pastă de roșii (sau 4-5 roșii)
  • 1 ou pentru dres
  • 2 linguri ulei
  • ½ legătură mărar verde
  • ½ legătură pătrunjel verde
  • 1 legătură leuștean
  • sare (după gust)

Mod de preparare

-Se spală foarte bine ștevia, se aleg frunzele sănătoase (dacă este cazul) și acestea se opăresc 2-3 minute în puțină apă clocotită. Se scoate ștevia și se pune într-o sită la scurs până se răcește. Când aceasta se răcește suficient cât să fie manevrabilă se mărunțește după preferință.

Ciorba de stevie-Cât timp se răcește ștevia, se curăţă şi se spală toate legumele, precum și orezul.

-Se taie (cubulețe, după caz) ceapa, morcovul, păstârnacul, țelina, iar verdeața (mărarul, pătrunjelul, leușteanul) se toacă mărunt. Eu aici am ales o variantă combinată a tăierii legumelor, le-am și ras, le-am tăiat și rondele și cubulețe, iar jumătate de păstârnac l-am pus întreg, puțin crestat, doar pentru aromă.

-Dacă folosiți roșii acestea se decojesc și se dau pe răzătoarea mare.

-Într-un vas mai larg/ tigaie se pun toate legumele, se adaugă două linguri de ulei și se lasă la foc potrivit să se soteze și să se înmoaie puțin.

Ciorba de stevie-Când legumele s-au înmuiat, se adaugă orezul spălat, se amestecă să nu se prindă și se lasă câteva minute să se călească împreună cu toate acestea.

-Când orezul a început să se umfle, se adaugă ștevia tăiată, se sărează, se amestecă și se toarnă câte puțin, un pahar din zeama caldă în care am opărit ștevia și se lasă 2-3 minute să fiarbă.

-Se transferă amestecul de legume, orez și ștevie din vasul larg, în oala de gătit, se adaugă restul de zeamă caldă în care s-a opărit ștevia, se completează cu supa/apa caldă, se lasă să fiarbă acoperit și să dea în câteva clocote.

-Între timp, întru-un vas separat/ibric, se pune zeama de varză sau borșul la fiert, se lasă puțin să clocotească și se spumează bine.

-După ce orezul a fiert, se pune pasta de roșii sau roșiile, se lasă să mai dea câteva clocote și se adaugă zeama de varză sau borșul, treptat, după gust și preferință, lăsând ciorba să fiarbă pe foc în continuare 2-3 minute. Între timp, se gustă și se potrivește de sare.

Ciorba de stevie-La sfârșit, cu ajutorul unei furculițe, se bate oul cu un praf de sare, se adaugă câteva linguri de ciorbă pentru uniformizarea temperaturii, apoi se toarnă încet oul în oala cu ciorbă, amestecând în oală pentru a se forma acele ”zdrențele”. Se lasă să dea unul, două clocote pentru a fierbe oul.

-Când ciorba este gata se oprește focul, se presară mărarul, pătrunjelul și leușteanul verde, proaspăt tocate și se ține oala acoperită cu capacul pentru câteva minute.

-Ciorba de ștevie se servește caldă, cu ardei iute, ceapă/ usturoi verde, sau smântână, dar este foartă bună și rece, simplă. Noi am servit-o simplă, doar cu ardei iute.

Ciorbă de ștevieCiorbă de ștevieCiorbă de șteviePoftă bună!

Sfaturi utile:

-Dacă vă place mai concentrată, puteți pune mai multă ștevie, iar ciorba iese și mai gustoasă…

-Nu este obligatoriu să opăriți ștevia. Eu fac acest lucru pentru a facilita tăierea/mărunțirea acesteia.

-Legumele se călesc, sau mai bine zis se sotează înainte, pentru a diminua timpul de fierbere. Prin acest mod de gătire, veți observa însă că ciorba este mult mai gustoasă, decât dacă le puneți direct la fiert.

6 gânduri despre „Ciorbă de ștevie cu orez

  1. Intr-adevar o bunătate de ciorbă sănătoasă de primăvară !!!Sa tot mananci din ea….
    Cum la noi ciorbele se mananca cu smantana sau iaurt, asa ceva nu poate lipsi. La noi ! Eu nu oparesc stevia ci o tai fasii si apoi o adaug la ciorba….
    Minunata draga Vicky, mi-ai facut pofta si ma gandesc ce bine ar fi daca as adauga si o mana de…leurda !
    Te tzuc !

    Apreciază

    • Multumesc Sidy, draga! Multa lume face ciorbele acestea asa cum s-a obisnuit. Eu oparesc stevia cateva minute (dar folosesc si zeama), pentru a o taia mai usor si a o cali putin impreuna cu celelalte legume. Este foarte buna cu smantana si iaurt, asa cum se mananca pe la voi. O fac si asa, dar toate retetele de ciorbe cu smantana/lapte batut/iaurt le-am preluat din zona muscelului, din familia sotului meu, pe la noi prin sud nu se fac asa. Hmm… acum tu mi-ai facut pofta de leurda…Weekend minunat si odihnitor! Te pup si eu!

      Apreciază

Lasă un răspuns

