Sacher – Torte

Sacher - TorteEste un tort extrem de fin, delicat, elegant, cu istorie, cu poveste, adorat în Austria, răspândit și iubit în întreaga lume, care vă va cuceri iremediabil și pe voi.

Aceasta este doar o altă variantă a minunatului tort Sacher, din multitudinea rețetelor care există acum în mediul virtual… Să pretind că este rețeta originală ca să vă cuceresc? Aș!… Nu ar fi decât o exagerare, evident…Rețeta originală pentru Sacher-Torte este un secret bine păstrat, cunoscut doar de proprietarul de drept, în prezent Hotelul Sacher din Viena, sau mai bine zis de cofetarii hotelului. Tortul Sacher este unul dintre cele mai faimoase torturi din lume și își păstrează această poziție, precum și secretul rețetei din anul 1832. Numai ”Original Sacher-Torte” este produs în conformitate cu rețeta originală. Nu are rost să vă scriu istoria acestui cunoscut brand dulce, deși am citit multe despre el și m-am documentat. Nu vreau să vă repet lucruri spuse de alții poate mai pricepuți și mai experimentați decât mine. Povestea despre Sacher-Torte este una frumoasă, cunoscută, celebră acum… deliciul austriac, pe bază de unt și multă ciocolată a fost inventat în anul 1832, pentru prințul Wenzel von Metternich, de către cofetarul Franz Sacher, pe atunci un tânăr ucenic de 16 ani… un desert fabulos pentru oaspeții acestuia… un tort de ciocolată moale, pufos cu gem de caise…Treptat, în timp, Sacher-Torte a devenit o emblemă, simbolul dulce al Vienei.

Deși în aparență pare un tort banal (cum bine ar gândi mulți, dacă citesc ingredientele) acest tort cu multă ciocolată, blat umed și pufos totodată (fără agenți de creștere), umplut cu strat subțire și învelit în gem de caise de bună calitate și acoperit mai apoi într-un strat generos de glazură de ciocolată, este divin…Îl veți adora, chiar dacă poate, la început puteți fi sceptici… 🙂

Am făcut această rețetă participând la un concurs (pe care culme, am fost și foarte norocoasă și l-am câștigat 😉) inițiat de un blogger culinar, o fată deosebită cu un blog minunat, pe care vi-l recomand cu drag. Una dintre regulile de bază ale concursului a fost să se pregătească o rețetă întocmai, de pe blogul ei…Așa că m-am supus regulamentului, am respectat rețeta ei și a ieșit acest tort divin, pentru care îi mulțumesc Oanei sau Bubulinei Gospodine. Recunosc, m-a incitat această rețetă încă de la început, pentru că aici modul de pregătire al blatului este total diferit de ceea ce este prezentat în rețetele virtuale ale bloggeri-lor culinari. Deși mai făcusem această rețetă acum câțiva ani după un site austriac și îmi aminteam de alți pași la pregătirea tortului, rețeta aceasta mi-a trezit curiozitarea. Am analizat-o în fel și chip, m-am informat, am citit mult până m-am hotărât să o fac…și acum nu îmi pare rău…pentru că tortul a ieșit minunat…Nu am avut ocazia încă să gust ”original Sacher-Torte”, dar m-am uitat la fotografii, textură și sunt mulțumită de rezultat.

Așa că, vă scriu acum și vouă această rețetă care este simplă, se face ușor din ingrediente puține, dar valoroase și de calitate, pentru că vreau să vă bucurați de un răsfăț total, să închideți ochii și să vă închipuiți că sunteți pentru o clipă la una din elegantele cafenele Sacher din Viena, Salzburg, Innsbruck, Graz (unde doriți voi 😉 ) și că aveți alături o cafea cu lapte ”Wiener Melange”…Putem visa cu un asemenea tort în farfurie acasă, nu? De ”original Sacher-Torte” ne putem bucura deocamdată doar aici, iar până facem o comandă on-line, ne putem pregăti acasă această rețetă… 🙂

Sacher-Torte se face numai din produse naturale, iar ingredientele folosite trebuie să fie de cea mai bună calitate (unt gras, ciocolată amăruie), altfel nu are rost să îl încercați…Dar merită, vă asigur!

Ingrediente

Pentru BLATUL  DE TORT:

  • 175 gr. ciocolată neagră (cu minim 55% cacao)
  • 160 gr. unt gras (80%) nesărat
  • 160 gr. făină
  • 6 ouă medii
  • 140 gr. zahăr farin
  • 1 plic zahăr vanilat Bourbon (sau ½ păstaie de vanilie)
  • 25 gr. unt pentru uns forma
  • puțină făină pentru tapetat forma
  • un praf de sare

Tort SacherPentru UMPLUTURĂ ȘI GLAZURARE:

  • 350 – 400 gr. gem de caise
  • opțional, sucul proaspăt de la ½ portocală (sau lichior fin de portocale)

Tort SacherPentru GLAZURĂ:

  • 290 gr. ciocolată neagră cu min. 55% (eu am folosit Heidi dark – 85%)
  • 230 gr. zahăr
  • 290 ml apă

Pentru  SERVIRE(opțional):

  • 250 ml frișcă (eu am bătut-o cu 2 linguri de zahăr farin și 1 plic de zahăr vanilat).

Mod de preparare

BLATUL DE TORT:

-Se pregătește o formă rotundă (sau formă de tort cu fund detașabil), se unge cu unt și se tapetează cu puțină făină, iar pe fundul tăvii se pune hârtie de copt. Eu am avut o forma de Ø25cm, iar înălțimea tortului a ieșit de cca. 4,5 cm. Aș fi dorit ca tortul să fie puțin mai înalt, pentru care motiv vă recomand o tavă mai mică, respectiv Ø22-23 cm.

-Se rupe ciocolata și împreună cu untul tăiat bucăți se pune într-un vas la bain-marie până ce acestea se topesc și se amestecă obținându-se o cremă omogenă. Se dă la o parte de pe foc și se lasă să se răcească. Se mută ciocolata topită într-un vas mai mare (vas de mixer sau castron).

Sacher torte-Ouăle se bat foarte bine cu ajutorul mixerului, împreună cu zahărul farin, zahărul vanilat și praful de sare. Se bat cca. 20 de minute, până își dublează volumul și rezultă o compoziție vâscoasă și consistentă.

-Se aprinde cuptorul și se reglează la temperatura la 170°C.

-Se toarnă amestecul de ouă și zahăr peste ciocolata topită și răcită. Cu ajutorul unei spatule se amestecă foarte ușor, încet și cu grijă (se rotește și castronul) să nu se lase compoziția, până rezultă un amestec omogen.

Sacher torte-Peste compoziția omogenă de ciocolată, zahăr și ouă se adaugă treptat făina cernută, amestecând cu spatula la fel de ușor și cu grijă până la omogenizare, rezultând un aluat de consistență moale, nu foarte gros.

-Se toarnă aluatul de blat în forma de copt tapetată, se nivelează ușor și se bagă în cuptorul încins la 170°C și se lasă la copt cca 40-50 minute (depinde de cuptor), sau până când blatul începe să se desprindă de pe margini. Se poate face și ”testul cu scobitoarea sau paiul” dar acesta poate fi înșelător, pentru că blatul nostru are o consitență umedă…Dacă se desprinde de pe margini și prin apăsare cu degetul rămâne o urmă, atunci sigur este copt.

Sachertorte-Când este copt, blatul se răstoarnă imediat pe un grătar pentru aproximativ 20 minute și se lasă să se răcorească. Deci, nu trebuie să vă sperie dacă a crăpat (cum mi s-a întâmplat și mie) sau crește mai mult pe mijloc. După ce se va răci, va arăta uniform, iar crăpătura se va strânge.

-După ce s-a răcorit puțin, se scoate hârtia de copt lipită pe fundul blatului iar acesta se mută la loc în tava de copt unde se lasă să se răcească foarte bine.

UMPLUTURA:

-Cât timp se răcește blatul ne ocupăm de umplutura de gem de caise. Gemul de caise cu care se unge acest tort trebuie să fie foarte fin.

Sachertorte-Pentru aceasta se încălzește puțin gemul de caise și se trece printr-o sită fină. Deși am avut gem făcut în casă din caise decojite, pentru a obține o textură fină, eu tot l-am trecut prin sită.

-La glazurarea tortului se folosește un gem fin, dar mai subțire. Acesta va rezulta așa dacă în gemul fin trecut prin sită se adaugă câteva linguri de suc proaspăt stors de portocale, sau dacă aveți și preferați, puțin lichior fin de portocale.

GLAZURA DE CIOCOLATĂ:

-Glazura de ciocolată se pregătește după ce am terminat de montat tortul, după ce l-am glazurat cu gemul cald și subțire de caise.

-Se rupe ciocolata și se pune într-un vas la bain marie să se topească. După ce ciocolata este topită și omogenă se mută într-un castron de lucru. (Eu am folosit ciocolată prea concentrată, ”dark extreme”, mi-ar fi plăcut mai puțin neagră ca aspect, dar ca gust este magnific așa).

-Înt-o crăticioară se pune la fiert apa cu zahărul și se lasă să fiarbă siropul până se topește zahărul, iar temperatura ajunge la 115°C. În situația în care nu aveți termometru, așa cum am fost eu, se lasă siropul să fiarbă cca 4 minute de când începe să clocotească. În acest moment siropul este puțin legat, iar dacă luați un strop de sirop într-o lingură și îl lăsați să picure încet, trebuie să curgă trei picături consecutive (nu mai curge în fir continuu).

Sacher torte-Siropul fierbinte se toarnă câte puțin și încet peste ciocolata topită și se amestecă continuu cu ajutorul unui tel, până când tot siropul este incorporat și va rezulta o glazură fină. Se amestecă în continuare până când glazura începe să se îngroașe. Glazura este gata de turnat pe tort, atunci când, dacă băgați o lingură de metal, glazura nu curge de pe dosul lingurii, acesta fiind integral acoperit cu glazură. Glazura trebuie să aibă o consistență groasă, dar în același timp trebuie să fie suficient de fluidă pentru a curge și a o turna pe tort.

ASAMBLARE:

-După ce blatul s-a răcit bine (la temperatura camerei), cu ajutorul unui cuțit lung și ascuțit se taie în două. Eu am pus și un semn (din două scobitori) pentru a-l monta după aceea în aceeași poziție și a nu deplasa blaturile. Atenție, cum manevrați la tăiere, deoarece blatul este foarte fraged și riscați să îl rupeți! Eu aici m-am ajutat de o plaletă mare specială, dar se poate la fel de bine să utilizați un plastic/carton rigid.

Sacher torte-Se unge bine primul blat cu gemul de caise puțin călduț, pregătit ca mai sus și se așează al doilea blat peste, având grijă ca la suprapunere să se respecte semnul pus (scobitorile).

Sacher torte-Așa cum am spus, se diluează puțin cu suc proaspăt stors de portocale (lichior de portocale, dacă aveți) gemul de caise cu care se glazurează tortul și se mai încălzește un pic pe foc. Se toarnă apoi deasupra tortului, se nivelează frumos atât deasupra cât și pe lateral, astfel încât întreg tortul să fie îmbrăcat cu o peliculă fină de gem de caise.

Sachertorte-Se toarnă glazura de ciocolată peste tort dintr-o singură mișcare începând din centrul tortului și ajutând ușor cu o spatulă către margine, ca aceasta să curgă și pe lateral. Nu trebuie să nivelați dacă nu lucrați rapid, pentru că această glazură va lăsa urme.

-După ce am îmbrăcat tortul cu glazura de ciocolată îl lăsăm la temperatura camerei 6-12 ore, să se întărească glazura. Cel mai bine, este să se pregătească tortul de pe o zi pe alta. Sper să aveți răbdare și să rezistați atâta! 😉

-Atenție, tortul nu se păstrează la frigider!

Tort Sacher-Deoarece în varianta originală acest tort nu se ornează, ci doar se aplică un sigiliu/bănuț de ciocolată cu marca Sacher, pentru a păstra tradiția, nici eu nu l-am ornat, deoarece mi se pare mult mai elegant așa. Voi procedați cum doriți și cum vă spune inspirația de moment.

-Sacher-Torte se taie foarte bine doar cu un cuțit ascuțit și subțire și se feliază după preferință. Pe fiecare felie de tort, în momentul servirii am aplicat și eu câte un bănuț mic de ciocolată. Doar atât!  🙂

Tort Sacher (Sacher-Torte)-Fiecare felie de tort se servește împreună cu o lingură de frișcă naturală, proaspăt bătută, alături sau nu de o cafeluță fierbinte. Dacă mai alăturăm și câteva căpșuni glazurate cu ciocolată….deliciul este total. Tortul este atât de fin, delicat și elegant încât cred că nu ar merge deloc cu altceva. Așa simplu este perfect.

Tort Sacher (Sacher-Torte)Tort Sacher (Sacher-Torte)Tort Sacher (Sacher-Torte)Tort Sacher (Sacher-Torte)Tort Sacher (Sacher-Torte)Poftă bună!

Sfaturi utile:

-Eu am folosit pentru blat ciocolată ”extra cocoa” de la Milka cu 45% cacao în amestec cu ciocolată Heidi ”dark extreme” cu 85% cacao, cam jumătate- jumătate.

-Unul dintre ”secretele”acestui tort este și temperatura de coacere…Pe site-urile austriece de profil, care povestesc de rețeta ”originală”, se recomandă să se lase ușa cuptorului deschisă puțin (de 1 cm) în primele 15 minute…Acum eu nu știu ce să vă spun, deoarece nu am procedat așa, cuptorul meu având ventilație.

-În rețeta ei, Bubulina Gospodina menționează faptul că i-a mai rămas destulă glazură de ciocolată. Eu am evitat acest lucru, folosind doar trei sferturi din ingredientele menționate pentru glazură, respectiv pregătind o cantitate diminuată de glazură din: 240 gr. ciocolată, 200 gr. zahăr și 240 ml apă. Menționez că în rețetă v-am dat cantitățile întregi pentru glazură, indicate de ea.Voi faceți cum considerați.

-Când se montează tortul, blatul se răstoarnă astfel încât partea de la fund care este mai dreaptă, să fie deasupra la asamblare.

-Când se toarnă glazurile peste tort, mai ales cea de ciocolată, este recomandat să puneți tortul pe un grătar, iar dedesupt să așezați o bucată de hârtie de copt, sau folie alimentară de aluminiu, pentru a recupera glazura.

-Glazura se întărește destul de repede și odată ce a fost turnată nu v-aș mai recomanda să o mai atingeți, deoarece rămân urme. La mine, mama care mă mai ajută în bucătărie, fără să își dea seama mi-a turnat vreo două lingurițe din glazura cursă pe hârtie și imediat au rămas ceva ”dâre”…dar asta a fost!

-M-am uitat pe câteva filmulețe cum se face glazura aceasta și undeva o doamnă recomanda și 1-2 lingurițe de ulei pentru luciu, în ciocolata topită înainte de a turna siropul fierbinte. Și eu am pus o linguriță de ulei, am amestecat bine cu telul și apoi am turnat siropul.

-Acest tort are o rezistență incredibilă, îl puteți păstra până la 2 săptămâni la temperatura camerei, doar acoperit cu un clopot de sticlă (sau cu tava în care l-ați copt) fără să se usuce, fără să își modifice gustul minunat, textura și calitatea.  calitatea.

 

8 gânduri despre „Sacher – Torte

  1. Waw,arata intr-un mare fel! bravo draga mea si felicitari inca o data! si eu am revista cu acest tort,dar nu am indraznit sa-l fac,mi s-a parut putin complicat pentru „varsta”mea dar acum cred ca m-ai ambitionat si-l voi face si eu!Pup ore linistite in continuare!

    Apreciază

  2. Buna! Reteta si indicatiile tale sunt exagerat de identice cu reteta de pe Savori Urbane. Cred ca ar trebui sa mentionezi asta pe undeva. Nu te ai documentat decat acolo. Imi pare rau sa descopăr asta. Ptr. mine personal nu mai esti un blog serios.

    Apreciază

    • Buna Anda! Imi pare foarte rau ca ai tras aceste concluzii. Am participat la o provocare a unui alt blog cu aceasta reteta si a trebuit sa respect reteta respectiva, poți verifica pe blogul respectiv. Am citit si eu reteta Savorilor si vei putea observa ca tehnica de preparare este diferita. Incerc sa iti spun ca da, chiar m-am documentat foarte mult pentru aceasta reteta si numai dupa site-uri și bloguri austriece, am vazut multe filmulete pe youtoube (tot de la mama lor, adica tara de origine). Pentru ca o astfel de reteta trebuia documentata. Chiar am muncit pentru documentarea acestui tort si ma mahneste ceea ce mi-ai scris. Ma mahneste acest comentariu, dar daca vei cauta in versiunea originala „Die Original Sacher-Torte”, „Sachertorte Originalrezept” si multe alte retete „originale” dar de pe bloguri austriece, vei observa ca istoricul si indicatiile de pregătire a acestui tort sunt cam aceleasi peste tot. Daca am avut aceleasi surse de documentare asta nu inseamna ca eu m-am documentat de la Savori. Daca te uiti pe retetele mele, observi ca eu dau multe detalii si explicatii, in general, iar stilul meu de a fotografia este cam acelasi peste tot. Sunt anumite retete cunoscute, de renume international, care trebuiesc tratate ca atare. Imi pare rau ca insinuezi asta, le respect si le admir mult munca fetelor de la Savori Urbane si tocmai de aceea nu mi-as fi permis sa fac ceea ce insinuezi tu. Daca ai fi citit, pana la sfarsit, poti vedea ca sunt atasate la articol (prin anumite cuvinte) si o parte din link-urile din care m-am inspirat. Pana la urma este optiunea si alegerea ta personala cum consideri acest blog, doar ca am dorit sa iti spun ca si eu m-am documentat, la fel ca fetele de la Savori Urbane, dar nu de la ele. Imi pare rau ca te-am dezamagit. PS: Sa stii ca nu am obiceiul sa ”fur” munca altora, iar daca mă inspir de undeva, de regulă menționez sursa. Asta o poți observa în toate rețetele/postările mele mele. Numai bine iti doresc!

      Apreciază

Lasă un răspuns

