Cornuri pufoase cu magiun de prune și nucă

Cornuri pufoase cu magiun de prune și nucăCe poate fi mai minunat decât aroma acestor cornuri calde răspândită în toată casa, cu miros îmbietor de vanilie, lămâie, unt, magiun de prune… Ce bucurie mai mare le poți face celor dragi decât oferindu-le la micul dejun niște cornuri proaspete din aluat dospit, făcute în casă. Pufoase, aromate, minunate, cu magiun de prune și nucă, se topesc în gură și dacă nu te-ai gândi puțin și la siluetă, cu siguranță ai goli tava într-o clipită. Așa, te abții și încerci să dăruiești din bucuria savurării unui corn de casă și prietenilor tăi.

Atât de bune au fost încât am făcut rețeta două zile la rând. La prima tură am variat puțin și am făcut umpluturi diferite, unele cu brânză dulce, altele cu magiun și nucă. La fel de bune și pufoase ambele…

Deși de când am descoperit mașina de pâine nu prea mai sunt adepta aluaturilor frământate cu mâna, am zis: de ce nu? Hai să mai încerc și așa…Parcă satisfacția reușitei este mai mare când frămânți cu mâna și nici nu trebuie frământat mult, că doar nu este cozonac. Rețeta am luat-o dintr-un caiet al mamei, dar am înlocuit uleiul cu untul, iaurtul cu smântâna și am adaptat cantitățile pentru 3 ouă, pentru că era o rețetă de pe vremuri, așa, mai economica, cu un singur ou. Inițial am pregătit cornurile acestea pentru o provocare, dar apoi a intervenit ceva și am schimbat…Și dacă tot m-am apucat de frământat săptămâna trecută am mai pregătit și alte minunații din aluat dospit. Dar …acestea urmează… 😉

Acum…mie mi-a plăcut la nebunie cum au ieșit aceste cornuri…Le puteți încerca cu încredere pentru că sunt tare, tare pufoase și gustoase…Nu pot să vă spun cât timp rezistă pentru că la mine nu au rezistat decât 2 zile și s-au terminat. 🙂 Sunt minunate pentru copii, pentru gustarea de la școală, iar pentru noi sunt un răsfăț, așa…o dată pe an, când putem uita de siluetă.

Ingrediente (pentru 16- 32 – 48 bucăți, depinde cât de mari le doriți)

Pentru ALUAT:

  • 750 – 800 gr. făină
  • 25 gr. drojdie proaspătă
  • 250 ml lapte dulce
  • 3 ouă
  • 100 ml smântână sau iaurt (eu am folosit smântână)
  • 180 gr. unt
  • 80 gr. zahăr (cca 4 linguri, sau după gust)
  • ½ linguriță sare
  • aromele preferate (după gust); eu am pus: 2 plicuri zahăr vanilat și coaja rasă de la 1 lămâie potrivită ca mărime

Cornuri pufoase cu magiun de prune si nuca1Pentru UMPLUTURĂ:

  • 200 gr. magiun/gem de prune (producție proprie la mine J)
  • 150 gr. miezuri de nucă
  • opțional arome: 1 plic zahăr vanilar, 1 fiolă esență de rom

Pentru UNS:

  • 1 gălbenuș de ou
  • 2 linguri lapte
  • opțional: semințe de susan, mac
  • opțional: 2 – 3 linguri miere

Mod de preparare

ALUATUL:

-Se cerne făina într-un vas mai mare (vasul de frământat) se acoperă cu un prosop de bucătărie curat și se lasă deoparte, într-un loc ferit. Este bine să cernem mai multă făină și să punem în vasul de lucru de la început doar 750 gr, restul o punem într-un alt vas separat.

-Se încălzește puțin laptele pe foc.

-Se pun 80 gr. de unt într-un vas și se topește la foc mic. Când untul s-a topit se dă deoparte să se răcorescă.

-Se pregătește maiaua de drojdie: într-un castron mai mare se sfărâmă drojdia cu furculița, se adaugă 1 lingură de zahăr, 1 lingură de făină, 2 linguri de lapte călduț și se amestecă bine până se dizolvă drojdia. Se acoperă castronul cu o folie alimentară și un prosop, se pune la loc ferit și cald pentru 10- 15 minute până când maiaua crește și își dublează volumul.

Cornuri pufoase cu magiun de prune si nuca2-Între timp se bat puțin ouăle cu sarea, se adaugă zahărul și zahărul vanilat și se bat în continuare până aproape se dizolvă zahărul.

-Se face o adâncitură în făina din vasul de frământat, se pune maiaua crescută, amestecul de ouă și zahăr și smântâna.

Cornuri pufoase cu magiun de prune si nuca3-Se începe amestecarea ingredientelor cu ajutorul unei linguri de lemn, adunând toată făina de pe marginea vasului, se toarnă treptat laptele călduț și se continuă amestecarea, până când rezultă un aluat omogen.

-În acest moment se adaugă coaja rasă de lămâie, puțin unt topit călduț și se începe frământarea aluatului cu mâna, turnând câte puțin unt în continuare, pe măsură ce frământăm. Frământarea aluatului se poate face fie pe masa de lucru unsă puțin cu ulei, fie direct în castron, cum am procedat eu.

Cornuri pufoase cu magiun de prune si nuca4-Pe măsură ce se frământă, dacă aluatul este lipicios se mai adaugă câte puțină făină. Aluatul se frământă cca 20-30 minute, până când acesta nu se mai lipește de mână și este compact și elastic.

-Aluatul frământat îl lăsăm în vasul de lucru, care se acoperă cu folie alimentară și cu un prosop curat de bucătărie și se lasă la crescut într-un loc ferit (de curent) și călduț pentru cca. 50 – 60 minute, până când acesta își dublează volumul.

-Dacă aveți mașină de frământat (”mașina de pâine”), pregătirea aluatului este mult mai simplă și se procedează la fel ca aici, diferind doar ingredientele.

-Cât timp crește aluatul se pregătește umplutura pentru cornuri: se amestecă gemul/ magiunul cu nucă măcinată/tăiată mai mare și aromele. Dacă se dorește se pot pregăti și alte umpluturi: brânză, ciocolată, nutella, etc. Eu de exemplu, fiindcă îmi era poftă, am umplut câteva cornuri și cu brânză dulce amestecată cu zahar, ouă, stafide, arome și smântână.

-Se pregătește untul rămas (cca 100 gr.) care în tot acest timp a stat într-un castronel la temperatura camerei și acum este moale,  precum și o pensulă pentru uns aluatul.

-Când aluatul a crescut, acesta se răstoarnă pe masa de lucru presărată fie cu făină, fie unsă cu o peliculă fină de ulei. Eu am preferat acum varianta cu făină.

-Se împarte aluatul în jumătate și fiecare jumătate în patru părți aproximativ egale. Fiecare din cele patru bucăți de aluat se întind cu sucitorul în forma dorită (eu am întins o foaie aproximativ rectangulară) de cca 0,5 cm grosime și se unge cu pensula cu un strat subțire de unt moale. Se ung primele 3 foi cu unt, se suprapun una peste cealaltă, ultima lăsându-se deocamdată fără unt deasupra.

Cornuri pufoase cu magiun de prune si nuca5-Se întind puțin cu sucitorul cele 4 foi suprapuse, pentru a se uniformiza aluatul, se unge foaia formată cu unt deasupra, se rulează și se dă de o parte.

-La fel se procedează cu cealaltă jumătate de aluat.

-Vor rezulta 2 rulouri de aluat. Fiecare rulou se taie în jumătate și din fiecare parte se întinde o foaie aproximativ rotundă de cca 0,5-1,0 cm grosime.

Cornuri pufoase cu magiun de prune si nuca6-Cu ajutorul unui cuțit subțire și bine ascuțit (sau cu o rolă tăietoare) se taie discurile de aluat în 4 – 6 -8 -12 bucăți, în funcție de cât de mari vă doriți cornurile. Mai multe bucăți înseamnă cornuri mai mici și invers. Eu am făcut de două ori în două zile consecutive, prima dată am tăiat în 12 și mi-au rezultat 48 cornuri mai mici și a doua zi am tăiat în 8 și mi-au rezultat 32 cornuri potrivite ca mărime. Aici este alegerea voastră. 🙂

-Se pune câte o linguriță din compoziția de umplutură la baza triunghiurilor obținute și tot de la bază câtre vârf se și rulează apoi cornurile.

-Cornurile rezultate se îndoaie puțin (dacă doriți) și se așează în tava de copt tapetată cu hârtie de copt, la distanță unul de altul, pentru că acestea vor mai crește și se vor lipi la copt dacă sunt prea apropiate.

Cornuri pufoase cu magiun de prune si nuca7-Se lasă tava cu cornuri la crescut în loc ferit și călduros, pentru cca 25-30 minute. În funcție de mărimea tăvii vă pot ieși 2 sau 3 tăvi.

-După ce cornurile au crescut, cu ajutorul unei pensule se ung ușor cu gălbenușul de ou amestecat bine cu 2 linguri de lapte, se presară opțional semințe de susan sau mac și se bagă la cuptor. (Eu am presărat susan doar pe jumătate din cornuri).

Cornuri pufoase cu magiun de prune si nuca8-Cornurile se coc în cuptorul încins prealabil la temperatura de 180°C, pentru aproximativ 15- 20 minute (depinde de cuptor), sau până când acestea se rumenesc frumos. (Cuptorul meu electric este tare iute chiar și la temperatura aceasta și prima serie de cornuri s-a cam rumenit după 20 minute).

-Când s-au copt, se scot din cuptor și se ung repede când sunt foarte fierbinți cu ajutorul unei pensule, cu mierea amestecată cu 2-3 linguri de apă călduță.

-Cornurile se lasă să se răcească în tavă. Dacă le doriți cu coaja mai moale se pot acoperi până se răcesc cu un șervet de bucătărie.

Cornuri pufoase cu magiun de prune și nucă -Cornurile acestea pufoase se servesc atât calde, cât și reci în orice moment le doriți și cum vă plac: simple sau însoțite de un pahar cu lapte dulce, bătut, sau o ceașcă de cafea…

Cornuri pufoase cu magiun de prune și nucă Cornuri pufoase cu magiun de prune și nucă Cornuri pufoase cu magiun de prune și nucă Cornuri pufoase cu magiun de prune și nucă Cornuri pufoase cu magiun de prune și nucă Cornuri pufoase cu magiun de prune și nucă Cornuri pufoase cu magiun de prune și nucă Poftă bună!

Sfaturi utile:

-Cantitatea de făină nu poate fi exactă pentru că aceasta depinde de mărime ouălor, calitatea untului, smântânii, etc.

-La fel ca la prepararea tuturor aluaturilor, toate ingredientele se pregătesc din timp (cel puțin 2-3 ore) pentru a fi calde, la temperatura camerei.

-La ingredientele care se ”încălzesc puțin”, ”călduțe” (laptele, untul topit) dacă facem ”proba cu degetul”, adică introducem un deget în lapte/unt călduț, temperatura trebuie să fie aproape la fel ca cea a corpului nostru.

-Dacă vreți să diminuați timpul de creștere al aluatului și cornurilor, se încălzește cuptorul puțin (cam la temperatura de cca 40°C) și se introduce vasul acoperit cu aluatul pentru cca 20-30 minute, iar tăvile cu cornuri pentru cca 10 minute. Dacă nu aveți cuptor cu termostat și nu vă cunoașteți bine cuptorul, nu încercați totuși, pentru că se poate ”opări” aluatul dacă temperatura este mai mare decât cea necesară.

-Pentru a nu se desface la crescut și copt este recomandat să așezați cornurile în tavă cu partea terminus de la rulat, în jos.

2 gânduri despre „Cornuri pufoase cu magiun de prune și nucă

  1. Parca ma si vad la tine in bucatarie, mirosind pufoseniile astea minunate !Cred ca de abia ai asteptat sa le scoti din cuptor….
    Eu am venit cu cana cu lapte caldut….primesc si eu vreo 2-3 ?
    Te tzuc cu drag Vicky !

    Apreciază

Lasă un răspuns

