Clafoutis cu cireșe

Clafoutis cu cireșeA venit momentul să fac și eu clafoutis cu cireșe, un desert franțuzesc minunat de simplu și delicios. Dacă tot m-am bucurat atâta de el am zis că se cade să împărtășesc asta și cu voi. Și cum altfel aș fi putut-o face, decât spunându-vă și vouă rețeta. Deși am atâtea rețete de deserturi autohtone pe care nu le-am făcut încă, acum, din pură curiozitate am trecut direct la acesta. De ce? Pentru că vara trecută internetul a fost invadat de acest desert și recunosc că am fost puțin incitată de ușurința și rapiditatea cu care se face, iar rezultatul m-a cucerit încă de la început. Așa că am purces și eu la treabă și l-am încercat. Este într-adevăr genial!

Dar ce este clafoutisul? Este un desert, sau o prăjitură stil tartă cu multe cireșe încorporate într-un aluat subțire ca de clătite. Numele de ”clafoutis” este atestat încă din anul 1864, originea acestei denumiri provenind din verbele ”clafir” sau ”claufir” (limba franceza veche) care înseamnă ”a umple”.

Clafoutis sau clafouti, este desertul franțuzesc originar din Limousin, o provincie renumită pentru bogăția livezilor de cireșe și vișine negre. Pentru că da, clafoutisul tradițional se face cu cireșe negre mici întregi cu sâmburi, pentru ca aroma plină a acestora să își pună amprenta asupra desertului nostu, iar sucul cireșelor să nu se amestece în aluat. Principalele ingrediente pe lângă cireșe sunt doar: zahăr, făină, lapte și ouă. Cu timpul rețeta a suferit diverse îmbunătățiri prin adăugarea altor ingrediente, cum ar fi smântâna. În regiunile franceze Limousin și Auvergne pentru clafoutis este utilizată mult mai des denumirea în franceză  de „miliarde” sau „millard”. Deși preparată din cireșe, rețeta tradițională permite totuși și alte variante de fructe, cum ar fi mere, caise, prune, mure, piersici, sau altele, iar în acest caz, se numește „flognarde”.

Inspirată de un filmuleț de pe  Home Cooking Adventure, pe care vi-l prezint și vouă, am încercat să mă apropii de rețeta originală și am folosit cireșe negre, doar că acestea au fost cam mari.

Vă prezint în continuare o rețetă simplă și tare ușoară pentru clafoutis cu cireșe, sau pentru un desert delicios, cremos și neted, care cu siguranță va contribui din plin la bucuria pe care ne-o oferă farmecul colorat cu fructe al verii. 🙂

Ingrediente

  • 600 gr. cireșe
  • 4 ouă
  • 100 gr. zahăr
  • 100 gr. făină
  • 240 ml lapte
  • 30 gr. unt topit
  • ¼ linguriță sare
  • ½ lingură extract de vanilie
  • 1 lingură esență migdale
  • în plus: unt pentru uns tava + 2 linguri de zahăr
  • opțional decor: zahăr pudră, frunze pproaspătă de mentă

Clafoutis cu cireșeMod de preparare

-Se spală cireșele, se scurg, se lasă să se usuce bine de apă și se scot sâmburii. Dacă doriți o aromă și un gust deosebit se pot lăsa cireșele cu sâmburi.

-Se unge bine cu unt o formă de copt, preferabil rotundă și se presară uniform 2 linguri de zahăr. Eu am folosit o formă cu diametrul Ø26cm.

-Se așează cireșele pe fundul tăvii acoperindu-l.

Clafoutis cu cirese2-Într-un bol se amestecă bine ouăle cu sarea, zahărul și aromele, se adaugă făina cernută, iar la sfârșit se adaugă laptele și untul topit (la temperatura camerei), amestecând pentru omogenizare. Va rezulta un aluat subțire aproximativ ca cel de clătite.

-Se toarnă aluatul în tavă peste cireșe acoperindu-le.

Clafoutis cu cirese3

-Se bagă tava cu clafoutis în cuptorul încins la 180°C pentru cca. 40-45 minute (depinde de cuptor) până se face ușor auriu.

-Când este gata se scoate tava din cuptor și se lasă clafoutisul să se răcorească în tavă.

Clafoutis cu cireșe

Clafoutis cu cireșe-Clafoutisul se servește cald sau rece, iar înainte de servire se pudrează cu zahăr pudră și se poate decora opțional cu frunze proaspete de mentă.

Clafoutis cu cireșePoftă bună!

Utile:

-Dacă cireșele sunt mai  zemoase, le puteți lăsa cu sâmburi la fel ca în rețeta tradiționlă franțuzească, deși va fi mai dificilă tăierea și consumarea clafoutis-ului.

-Este mai bine să folosiți o tavă cu diametrul puțin mai mic decât a mea. Cireșele puse de mine fiind foarte mari, aluatul nu le-a acoperit integral.

-Se poate aroma clafoutisul cu brandy de cireșe/fructe Kirsch, sau altul.

-Se pot folosi și alte fructe: vișine, mere, prune, caise, pere, etc…

-În documentarea mea despre clafoutisul tradițional am întâlnit aceste ”vorbe” pe care le-am tradus aproximativ: ”Nu fi surprins dacă clafoutisul descrește când se răcește: un bun clafoutis crește în timpul coacerii, și  în mod inevitabi va descrește odată cu scoaterea sa din cuptor”.

-Găsiți aici filmulețul care pe mine m-a inspirat și sper să vă ajute și pe voi:

 

6 gânduri despre „Clafoutis cu cireșe

  1. Eu din filmulet inteleg ca se pune si unt topit-30 gr.Tu l-ai omis.Cu stima, Violeta
    Am sa-l fac si eu,ma gandesc poate cu capsuni?????????Crezi ca merge?

    Apreciază

    • Buna Violeta! Am facut exact reteta din filmulet si am pus si cele 30gr unt topit, numai ca le-am omis din descriere. De aceea am atasat si filmuletul. Iti multumesc mult pentru atentie, voi adauga/rectifica imediat reteta. Uneori ma grabesc sa postez si…se mai intampla. Sigur, clafoutisul merge cu orice fel de fructe in afara de cirese/visine (francezii nu prea fac diferenta), inclusiv cu capsuni si atunci se numeste „flognarde” sau „flaugnarde”. Sa ai grija ca aluatul sa acopere integral fructele. La mine nu a fost asa si desi a iesit grozav de bun, cu muuulte fructe, aspectul nu a fost chiar cel pe care il doream. Eu am avut tava mai larga si ciresele prea mari. Multumesc inca o data si…o seara frumoasa in continuare!

      Apreciază

  2. Am facut prajitura.La cuptor toate ciresele au explodat deasupra aluatului.Ma asteptam sa fie mai moale crema,dar era cam tare.Ciresele nu au revenit in crema.Oare unde este greseala?Mentionez ca am respectat reteta.Cu stima, Violeta

    Apreciază

    • Buna Violeta! Daca zici ca ai respectat reteta, inseamna ca nu pot fi decat doua cauze: ori tava nu a fost suficient de inalta (si la mine vasul a fost mai putin adanc si ciresele au iesit in afara, clafoutisul nu a iesit ca in filmulet), pentru ca ciresele trebuiau sa fie acoperite de la inceput de aluat, sau temperatura/timpul de copt nu a fost cea/cel care trebuie…Crema, da, ai dreptate nu este foarte moale, dar nici tare nu trebuia sa fie…este ca o budinca mai „cocoasa”, cu gust de clatite…Daca imi trimitei macar o fotografie, ceva…chiar nu imi dau seama, cum au „explodat” ciresele…Cu scuze pentru raspunsul intarziat, iti doresc o saptamana frumoasa, draga mea!

      Apreciază

      • Buna,praji am pus-o intr-o tava de tarta ca in poza.Ciresele au fost intr-un singur rand cu spatiu intre ele.La cuptor s-au ridicat toate din aluat deasupra si nu au mai revenit,ramanand deasupra.Initial dupa ce am pus aluatul peste cirese,acestea nu se vedeau deloc.Merci pt r

        Apreciază

Lasă un răspuns

