Tort de bezea cu cremă de ciocolată

Tort Bezea 2Un tort deosebit atât pentru amatorii de ciocolată, dar mai ales pentru fanii bezelelor. Bezeaua bine făcută, dulce, delicată, se combină excelent cu gustul pronunțat al cremei de ciocolată. Nu cred că poate rezistă cineva în fața unei astfel de tentații. Deși prezentarea lasă puțin de dorit, pentru ca nu sunt o expertă în arta ornării torturilor, vă garantez totuși că acest tort este o minunăție. Cu puțină rabdare și mai multă pricepere în decorarea lui, cu siguranță este un tort de zile mari. Așa cum l-am făcut și eu, special pentru ziua soțului meu, anul trecut. Cu proximă ocazie am să revin asupra lui, poate cu mici modificări, dar, cu siguranță am să revin, pentru că este un tort minunat. Gust, savoare, rafinament, echilibru,…în care dulcele excesiv al bezelei este temperat de gustul amărui al ciocolatei, special parcă, pentru a exploata și excita la maxim simțurile noastre gustative…Ce sa vă mai spun…mai bine, să mă opresc cu laudele și să va povestesc cam ce este de făcut:

Ingrediente

Pentru BLATURILE DE BEZEA( 3 bucăți):

  • 9 albușuri de ou
  • 600 gr zahăr (3 căni)
  • 3 lingurițe zeamă de lămâie
  • 3 plicuri zahăr vanilat sau esență vanilie
  • un vârf cuțit sare

 Pentru CREMĂ:

  • 9 gălbenușuri de ou
  • 200 gr zahăr farin (1 cană)
  • 3 linguri de cacao
  • 1 lingură făină
  • 200 ml lapte
  • 1 pachet și jumătate unt
  • 1 plic zahăr vanilat sau esență vanilie
  • esență de rom (după gust)

Pentru  DECORARE (opțional):

  • 3 albușuri de ou
  • 200 gr zahăr tos (1 cană)
  • 1 plic zahăr vanilat
  • aprox.o jumătate cană miezuri de nuci

Mod de preparare

BLATURILE DE BEZEA:

– Dacă vreți ca blaturile să vă iasă egale, trebuiesc făcute pe rând, fiecare în parte. Se poate face și compoziția toată și apoi să se împartă în trei. Eu am să vă prezint varianta cu blaturi individual făcute.

– Se bat 3 albușuri cu un praf de sare, până se obține o spumă tare, se adaugă treptat zahărul amestecat cu 1 plic de zahăr vanilat (nu se adaugă următoarea lingură de zahăr până nu s-a topit zahărul pus anterior), o linguriță de zeamă de lămâie și se mixează în continuare până când se topește tot zahărul.

– Se încinge cuptorul la 125°C.

– Se tapetează cu hârtie de copt o tavă și se trasează cu un creion un cerc cu diametrul de 22-24 cm. Se întinde bezeaua în interiorul acestui cerc și se nivelează frumos cu un cuțit.

– Se introduce tava în cuptor pentru o oră, chiar o oră și jumătate (depinde de cuptor). După 30 de minute se întredeschide foarte puțin ușa cuptorului și se lasă așa ( se poate fixa întredeschisă cu un prosop de bucătărie). Blaturile/foile de bezea trebuie numai să se usuce și să rămână albe, nu trebuie să devină maronii. Ele sunt coapte și bine făcute dacă sunt uscate și crocante la mijloc, nicidecum lipicioase. De aceea temperatura cuptorului trebuie să nu fie ridicată.

– Se repetă această operațiune de încă două ori, pentru fiecare blat în parte.

– Dacă nu aveți atât de mult timp la dispoziție, puteți încerca să coaceți toate cele trei foi în același timp, între o ora și jumătate – două ore, dar trebuie sa aveți grijă să le schimbați din când în când poziția în cuptor. (Foaia de dedesupt să o puneți prima, foaia din mijloc o mutați mai jos…și… tot așa trebuie să le rotiți poziția în cuptor. Este doar opțiunea voastră și puterea de coacere a cuptorului vostru). Eu, personal, nu agreez această variantă, pentru că nu se vor coace frumos și uniform toate foile.

-După ce sunt gata, se scoate fiecare blat din cuptor și se dezlipește de pe foaia de copt. Apoi se așează unul  peste altul, cu hârtie de copt între ele. (Blaturile pot crăpa atunci când se desprind de hârtia de copt, dar nu este nicio problemă).

CREMA:

– Se amestecă bine cele 9 gălbenușuri împreună cu zahărul, zahărul vanilat, apoi se adaugă făina, cacaoa și laptele.

– Se pune amestecul pe foc, amestecând continuu și se fierbe la foc mic, până când devine o cremă consistentă.

– Se ia crema de pe foc, se lasă să se răcorească, se adaugă treptat untul (la temperatura camerei) care a fost frecat separat înainte și esența de rom. Se mixează bine, până devine o cremă spumoasă.

– Se lasă crema la rece.

– O altă variantă de cremă pe care o mai folosesc, este crema de ciocolată, care este foarte fină de la ”Tortul Trunchi”, tot din nouă gălbenușuri, vezi:

https://vickysrecipes.wordpress.com/2014/01/12/tort-trunchi/

ASAMBLARE:

– Crema se împarte în trei și se  așează generos peste fiecare blat. Pe un platou de tort sau carton alimentar, cu ajutorul unui inel de tort se așează prima foaie de bezea, cremă, foaia a doua, cremă și ultima foaie.

– Ultima foaie de bezea, care trebuie să fie și cea mai frumoasă și cea mai dreaptă, se așează pe tort întoarsă (”cu fundul în sus”), ca să avem o față a tortului cât mai dreaptă.

– Se îmbracă tortul în cremă. Marginile tortului se îmbracă ușor cu cremă și se îndreaptă, atât cât permit foile de bezea.

– După asamblare, tortul se lasă la rece ( în frigider), pentru câteva ore (minim 8 ore), după care se ornează.

– Decorarea, ornarea tortului ține de priceperea, inspirația și răbdarea fiecăruia. Se poate decora cu ciocolată, nucă prajită, nucă de cocos, etc.

– Eu am optat pentru o variantă simplă, am scris (cum m-am priceput) cu o cremă făcută repede din unt, zahăr farin și un strop de cacao și pe margine am așezat câteva bezele mici, făcute separat.

Adică, din ouăle și zahărul pentru decorare, se face o compoziție ca pentru blat/ foaie, dar, se așează pe o tavă obișnuită, cu ajutorul unui șpriț, sub forma unor bezele micuțe, presărate cu zahăr vanilat și cu câte o bucățică mică de nucă în vârf.

– După atâta muncă, rezultatul însă va fi delicios.

Tort bezea 1Tort bezea 4Tort bezea 3bTort bezea 5

Succes și …să aveți poftă!

 Notă:

-Ca să nu vi se pară prea obositoare și extenuantă prepararea acestui tort, se pot realiza într-o zi foile de bezea, eventual bezelele mici, iar în altă zi crema și asamblarea.

-Se pot face foile de bezea chiar cu câteva zile mai înainte, cu cât stau mai mult, foile se usucă și sunt mult mai bune.

-La bezele, este foarte importată etapa de coacere; dacă aveți cuptor cu ventilație, nu mai trebuie să lăsați ușa întredeschisă, puteți coace la temperatură și mai mică (cca 115°C), cu funcția de ventilare activată.

8 gânduri despre „Tort de bezea cu cremă de ciocolată

  1. La aniversarea unei jumatati de secol de existenta, se cadea un asa tort special, pregatit tocmai de „jumatatea” draga a sarbatoritului. Excelent, si la gust si la aspect, adica tocmai fix recomandat pentru „persoane speciale” de asemenea calibru. Hof…, cum a trecut deja un an…
    Asteptam cu nerabdare viitoarele surprize, chiar daca nu aniversam cifre la fel de rotunde ale virstei.

    Apreciază

    • Buna Irina…Din 9 galbenusuri si 1,5 pachet de unt iese suficienta crema pentru acest tort. Daca doresti crema mai multa poti face o cantitate si jumatate de crema. Si eu vreau sa fac in curand acest tort si voi incerca asa. Daca te referi insa la lapte si faina, nu am pus mai mult pentru ca in general, personal, nu agreez cremele cu faina/amidon la torturi. Iar la acest tort cred ca nu se preteaza o astfel de crema cu faina. Am adaugat aceste ingrediente (lapte, faina) doar pentru ca aceasta crema sa nu fie gretoasa cu 300 gr unt. O seara frumoasa. Toate cele bune si…La multi ani 2016 🙂

      Apreciază

  2. In weekend am facut tortul respectand intocmai cantitatile si metologia de lucru. Dupa gustul meu si al familiei mele a fost foarte dulce….800 grame de zahar nu este cam mult? Data viitoare am sa incerc cu 100 grame de zahar pentru blaturi.

    Apreciază

    • Buna, Sorin! Ma bucur ca te-ai incumtat si ai incecat acest tort. Da, pricipala caracteristica a tortului de bezea este ca iese foarte dulce. Bezelele in general sunt foarte dulci…Da, da, este bomba calorica tortul acesta. Dar,daca pui 100 gr zahar/blat=3albusuri, este posibil ca bezeaua sa nu aiba consistenta dorita si atunci blaturile nu vor iesi corspunzator. Blatul nu trebuie sa fie nici foarte sfaramicios, dar nici lipicios. In general, o bezea (albus+zahar) corespunzatoare pentru bezele sau blat de tort din bezea reusite trebuie sa contina cca. 50-70 gr. zahar/ albus. Poti incerca cu 150 gr zahar/blat=3albusuri…Asta ti-o spun din propria experienta. Tu poti sa faci cum vrei, evident. Eu as merge pe diminuarea zaharului la crema. O crema amaruie de ciocolata va mai echilibra dulceata excesiva a blatului din bezea. Toate cele bune, iar daca ai o fotografie, chiar m-as bucura sa-mi prezinti si mie tortul tau.

      Apreciază

  3. Buna Vicky, sunt la a 3-a editie de prepararea a acestui tort. Trebuie sa mentionez ca nu am „gatit ” prajituri sau torturi niciodata . Este singurul tort pe care il doream. In amintirea celui (pentru cunoscatori) de la cofetaria din spatele AtheneePalace-ului.
    Personal imi place foarte mult dar am o problema la blaturi. Oricat incerc sa-mi iasa tot blatul crocant, in partea de dedesupt la mijloc este moale chiar necopt. Am incercat la 90grade -140 min, 115 grade-70 min , la fel. Daca las mai mult la 115 grade devine maroniu ( cred ca se arde).
    Ce sfat imi dai?

    Multumesc anticipat!

    Apreciază

    • Buna, Robert. Ma bucur ca dorul de gustul minunat de odinioara al tortului de bezea de la Athenee Palace, te-a determinat sa incerci acest tort deosebit. Ai dreptate, pe cat sunt de simplu de pregatit blaturile, pe atat sunt de ”sensibile” la copt, pentru a obtine rezultatul dorit si asteptat. Acest lucru depinde insa foarte mult de cuptor, indiferent ce temperature este indicata in reteta. Fiecare trebuie sa isi cunoasca bine cuptorul si sa-si adapteze la acesta orice coacere. De exemplu, eu, la soacra mea care are un cuptor pe gaz normal, cu un termometru special am copt toate trei blaturile la 125° prima jumatate de ora, dupa care le-am mai tinut la copt inca 35-40 minute cu usa usor intredeschisa. La cuptorul meu electric care are si ventilatie, aceleasi blaturi se coc in cca 30 minute la 115°C, dupa care scad temperatura la 100°C, inca 45-50 minute. Desi am un cuptor electric Ariston uneori si eu trebuie sa fac incercari atunci cand pregatesc o reteta noua si vreau sa respect temperatura recomandata. Dupa ce mi-ai povestit despre incercarile tale de a coace blatul si a gasi temperatura potrivita, am recitit pe indelete si m-am gandit sa incerci si tu varianta mea de la cuptorul electric: 115°C primele 30-40 minute, dupa care reduci temperatura la 100°C si mai coci inca cca. 45 minute. Daca coci blaturile pe rand, 1 ora este sufiecient pentru fiecare, dar trebuie sa gasesti treapta de coacere ptrivita a cuptorului tau (mai sus sau mai jos). Cuptorul meu ”parleste” putin deasupra si atunci trebuie sa am grija unde asez tava, de regula putin mai jos. Un aspect important pentru aceste foi/blaturi este sa le lasi sa se raceasca in cuptor, dupa ce opresti focul. Eu le las de seara pana dimineata. Mi-am propus sa refac reteta acestui tort si pe blog, fiind una din primele mele retete; l-am mai facut de cateva ori, dar niciodata nu am avut timp sa fac si fotografii. Cu proxima ocazie voi reface reteta. Mult success si scuze pentru acest raspus intarziat, dar sper ca ma intelegi…vara, vacanta…Nu stiu cat ti-am fost de ajutor cu acest raspun lung. Numai bine iti doresc!

      Apreciază

Lasă un comentariu